پردازنده رایزن AMD

AMD‌ در CES 2020 پردازنده‌های توانمندی را معرفی خواهد کرد

AMD‌ در نمایشگاه CES 2020 قصد ارائه‌ی اخبار جذابی در ارتباط با پردازش فوق قدرتمند دارد و احتمالا باز هم بازار را شگفت‌زده می‌کند.

AMD‌ اعلام کرد که کنفرانس خبری CES خود را روز دوشنبه ششم ژانویه (۱۶ دی‌ماه) برگزار خواهد کرد. مدیرعامل AMD‌، لیزا سو، نطق اصلی رویداد را انجام خواهد داد. غول دنیای پردازنده قول داد که باز هم سعی در توسعه‌ی صنعت پردازش قدرتمند دارد و سال ۲۰۲۰ را سالی عالی برای رایانش قوی در حوزه‌ی کامپیوتر دانست.

سال ۲۰۱۹ برای AMD‌ یکی از بهترین سال‌های تاریخ فناوری بود. آن‌ها کل خانواده‌ی پردازنده‌های اصلی و گرافیکی خود را به فناوری تازه و حرفه‌ای هفت نانومتری مجهز کردند. محصولات جدید متعددی ازسوی شرکت معرفی شد که شامل نسل سوم رایزن، پردازنده‌های رومیزی رایزن تردریپر، پردازنده‌های نسل دوم سرور اپیک رم و پردازنده‌های گرافیکی موبایل و دسکتاپ Radeon RX 5000 می‌شد. به‌هرحال شرکت ادعا می‌کند که در سال جدید، باز هم قصد توسعه‌ی خانواده‌ی محصولات و افزایش قدرت آن‌ها را دارد. درواقع در سال پیش‌رو باید منتظر نسل جدیدی از همه‌ی محصولات حرفه‌ای AMD‌ باشیم.

می‌توان انتظار چند محصول خاص را در کنفرانس خبری AMD‌ در CES 2020 داشت. رونمایی از محصولات مذکور در نمایشگاه لاس‌وگاس تقریبا تأیید شده است، اما می‌توان انتظار معرفی دسته‌های جدیدی را هم داشت که خانواده‌ی سال ۲۰۲۰ و سال‌های آتی را پوشش می‌دهند. در ادامه، به برخی از محصولاتی اشاره می‌کنیم که احتمالا در CES 2020 توسط AMD معرفی می‌شوند.

 

رایزن تردریپر ۳۹۹۰X؛ اولین و قدرتمندترین پردازنده‌ی ۶۴ هسته‌ای جهان در دسته‌ی رومیزی

پردازنده‌ی AMD Threadripper 3990X در ماه نوامبر معرفی شد، اما رونمایی رسمی از غول ۶۴ هسته‌ای در کنفرانس خبری شرکت در CES 2020 انجام خواهد شد. این پردازنده با ۶۴ هسته و ۱۲۸ رشته‌ی پردازشی و ۲۵۵ مگابایت کش، قدرتمندترین عملکرد را در دسته‌ی پردازش‌های فوق قوی (HEDT) ارائه خواهد کرد. به‌علاوه توان طراحی گرمایی ۲۸۰ واتی (TDP) و خطوط متعدد PCIe و طراحی براساس مادربردهای سوکتی TRX40، از مشخصات دیگر محصول جدید رومیزی AMD‌ هستند.

احتمال دارد که در کنفرانس AMD‌، اخباری از محصول دیگر شرکت به‌نام Ryzen Threadripper 3980X بشنویم که مجهز به ۴۸ هسته و ۹۶ رشته‌ی پردازشی خواهد بود. محصولی که قابلیت‌های فوق‌العاده دارد و به‌نوعی Intel Xeon W-3175X را از رقابت خارج می‌کند. به‌هرحال نسخه‌ی ۳۹۹۰X را می‌توان پرچم‌دار و فرمان‌روای بی چون و چرای پردازنده‌های دسکتاپ در سال ۲۰۲۰ دانست.

 

پردازنده‌های اختصاصی (APU) رایزن ۴۰۰۰؛ پردازنده‌های موبایل و دسکتاپ هفت نانومتری با هسته‌های Zen 2

در تمامی رویدادهای CES شاهد رونمایی از محصولات دسته‌ی موبایل هستیم و CES 2020 هم از این قائده مستثنی نیست. پیش‌بینی می‌شود که AMD در نمایشگاه هفته‌ی آینده از خانواده‌ی Ryzen 4000 APU خود موسوم به Renoir هم رونمایی کند. خانواده‌ی Renoir، پردازنده‌های موبایلی را به پلتفرم هفت نانومتری Zen 2 می‌آورند و قطعا بهبود قابل‌ توجهی نسبت به نسل کنونی ۳۰۰۰ مبتنی بر +Zen دارند.

افشاسازی‌های اخیر از AMD‌ ادعا می‌کنند که خانواده‌ی Ryzen 4000 عملکردی بسیار فراتر از انتظارها خواهند داشت و از SKUهای Ryzen 9 با هشت هسته و ۱۶ رشته‌ی پردازشی استفاده خواهند کرد. طراحی جدید پردازنده‌ی مرکزی نیز این امکان را ایجاد می‌کند تا سرعت کلاک بالاتر با قابلیت‌های مدرن‌تر و امکان بهبود کارایی پردازنده‌ی گرافیکی داخلی، در تراشه‌های AMD‌ ارائه شود. درنهایت می‌توان انتظار داشت که لپ‌تاپ‌های متعددی از شرکای تجاری AMD همچون ایسوس، HP، لنوو، دل و دیگران، مجهز به APUهای این شرکت شوند. به‌علاوه شاید نسل چهارم از پردازنده‌های اختصاصی دسکتاپ نیز معرفی شود که جایگزین نسل کنونی Ryzen 3 3200G و Ryzen 5 3400G شوند.

 

کارت گرافیک Radeon RX 5600 XT؛ پاسخ معماری Navi به GeForce 1660 SUPER و GTX 1660 Ti

محصول دیگر AMD‌ که شاید در کنفرانس خبری شرکت در CES 2020 دیده شود، کارت گرافیک Radeon RX 5600 XT است. محصول جدید مبتنی بر معماری هفت نانومتری نیوی ساخته می‌شود و احتمالا تعداد هسته‌ی پردازشی برابر با Radeon RX 5700 خواهد داشت. کارت گرافیک ۵۶۰۰، طراحی VRAM اقتصادی‌تر دارد و سرعت کلاک بیشتر را به نسبت قیمت ارائه می‌کند.

شایعه‌های منتشرشده پیرامون کارت گرافیک جدید AMD‌ ادعا می‌کنند که احتمالا با کارتی مجهز به ۲،۳۰۴ هسته، ۶ گیگابایت حافظه‌ی رم GDDR6 و توان طراحی گرمایی ۱۵۰ وات روبه‌رو خواهیم بود. AMD‌ احتمالا برچسب قیمتی ۲۷۹ تا ۲۹۹ دلار را برای محصول گرافیکی جدید خود انتخاب می‌کند. کارشناسان ادعا می‌کنند که قدرت محصول AMD‌ بسیار بیشتر از رقبایی همچون GeForce GTX 1660 TI و GTX 1660 SUPER خواهد بود. درنتیجه اگر پیش‌بینی‌ها و افشاسازی‌ها به حقیقت بپیوندند، کارت جدید یک بازیگر ساختارشکن از AMD در بازار محصولات زیر ۳۰۰ دلار است.

 

رونمایی کلی از Zen 3 و نقشه‌ی راه جدید برای ۲۰۲۰ و پس از آن

پس از پیش‌بینی‌های بالا، به بخشی می‌رسیم که حدس و گمان بیشتری را طلب می‌کند. CES را می‌توان بهترین فرصت و پلتفرم برای شروع قوی سال جدید دانست. برای AMD‌ هم هیچ چیز به‌اندازه‌ی رونمایی از Zen 3 نشان‌دهنده‌ی قدرت نخواهد بود؛ معماری نسل بعدی AMD‌ در هسته‌های با قدرت پردازشی بالا که احتمالا در نسل بعدی رایزن، رایزن تردریپر و اپیک استفاده خواهد شد.

شاید در رویداد پیش‌رو تنها شاهد رونمایی کلی از خصوصیات Zen 3 باشیم که باز هم خبر جذابی برای عاشقان سخت‌افزار محسوب می‌شود. حتی شاید محصولی کامل مبتنی بر معماری مذکور مشاهده کنیم، اما این پیش‌بینی کمی زود است. به‌هرحال باتوجه به ادعاها و اخبار شرکت مبنی بر قابلیت‌ها و طراحی کاملا جدید معماری Zen 3، حتی اخباری کوتاه پیرامون محصولات آتی نیز کنفرانس AMD‌ را جذاب می‌کند.

از پیش‌بینی‌های دیگری که پیرامون پردازنده‌های AMD‌ می‌شود می‌توان به نسل بعدی پردازنده‌های گرافیکی حرفه‌ای مبتنی بر RDNA اشاره کرد. شایعه‌ها ادعا می‌کنند که نسل بعدی به قابلیت رهگیری پرتو سخت‌افزاری و همچنین قابلیت‌های دیگر همچون قدرت پردازش بالاتر، طراحی حافطه با پهنای باند بیشتر و روش تولید +۷nm مجهز خواهد بود. کارت‌های گرافیکی مذکور احتمالا در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۰ به فروش انبوه برسند. درنهایت باتوجه به پیش‌بینی‌ها و اخبار بالا، می‌توان کنفرانسی عالی را از AMD‌ در CES 2020 انتظار داشت.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها