هوش مصنوعی غیردیجیتالی

تولید اولین هوش مصنوعی غیردیجیتالی که نیازی به مصرف برق ندارد

دانشمندان موفق‌‌به تولید اولین نمونه از شیشه‌‌های هوشمندی شده‌‌اند که می‌تواند به‌‌کمک علم اپتیک، اعداد مختلف را از یکدیگر تشخیص دهد.

 

طبق نتایج پژوهش اخیر دانشمندان حوزه‌‌ی هوش مصنوعی ؛ برای خلق یک هوش مصنوعی نه‌‌تنها نیازی به یک کامپیوتر نداریم؛ بلکه شاید اصلا نیازی به الکتریسیته هم وجود نداشته باشد.

در یک پژوهش خارق‌‌العاده، دانشمندانی در دانشگاه ویسکوزین-مدیسون موفق شده‌‌اند روشی برای تولید یک شیشه مجهز به هوش مصنوعی بیابند که می‌‌تواند بدون نیاز به هرگونه حسگر، مدار یا حتی منبع توان خارجی، تصاویر را از یکدیگر تشخیص دهد. این فناوری روزی می‌‌تواند منجربه افزایش طول عمر باتری تلفن همراهتان شود. زونگ‌‌فو یو، نویسنده‌‌ی ارشد این پژوهش می‌‌گوید:

ما همواره می‌‌اندیشیم که چگونه می‌‌توان در آینده به ماشین‌‌ها قدرت بینایی بخشید؛ موضوعی که به‌‌خصوص برای کاربردهایی نظیر فناوری‌‌های مأموریت‌‌محور اهمیت دارد. این موضوع می‌‌تواند همه‌‌چیز را در ارتباط‌‌با طراحی بینایی ماشین متحول کند.

 

یو می‌‌افزاید: این روزها ما به محاسبات دیجیتالی عادت کرده‌‌ایم؛ اما این (پژوهش) افق دید ما را گسترده‌‌تر کرد. دینامیک موجی انتشار نور، روش تازه‌‌ای را از محاسبات عصبی مصنوعی آنالوگ پیش روی ما قرار می‌‌دهد. وی همچنین می گوید: ما می‌‌توانیم چنین شیشه‌‌ای را به‌‌گونه‌‌ای تنظیم کنیم که بتواند چهره‌‌ی تنها یک نفر را بشناسد و بدین‌‌ترتیب از آن به‌‌عنوان یک قفل بیومتریک استفاده کنیم. اگر یک‌بار چنین تنظیماتی انجام شود، دیگر بدون نیاز به مصرف انرژی یا اینترنت می‌‌توان تا ابد از آن بهره برد. این بدان معنا است که این فناوری می‌‌تواند یک چیز را تا هزاران سال برایتان محفوظ نگاه دارد.

 

در یک مطالعه‌‌ی اثبات مفهومی که روز دوشنبه در ژورنال علمی فوتونیکس به‌‌چاپ رسید، پژوهشگران توضیح می‌دهند که چگونه موفق به تولید یک قطعه «شیشه‌‌ی هوشمند» شده‌‌اند که می‌‌تواند اعداد دست‌‌نویس را از یکدیگر تشخیص دهد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها