درگاه USB-C

آشنایی با درگاه USB-C و استاندارد تاندربولت ۳

با وجود گذشتن مدت زیادی از زمان معرفی درگاه USB-C و استاندارد تاندربولت ۳، برخی کاربران هنوز هم با آن‌ها آشنایی ندارند. در این مقاله با درگاه USB-C و استاندارد تاندربولت ۳ آشنا می‌شویم.

وقتی بحث از مشخصات فنی لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌های رومیزی می‌شود، اغلب پای دو عبارت USB-C و «تاندربولت ۳» به میان می‌آید؛ اما برای کاربران عادی، ممکن است درک تفاوت میان این دو آسان نباشد. هرچند USB-C و «تاندربولت ۳» هردو استانداردهایی ارتباطی هستند؛ اما تفاوت‌هایی دارند که در ادامه‌ی مطلب با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

تفاوت اصلی در چیست؟

استاندارد USB-C، یکی از جدیدترین استانداردهای طراحی سخت‌افزاری درگاه USB است که بهبودها و ویژگی‌های قابل توجهی را به استاندارد USB افزوده است. برای مثال، در زمان اتصال رابط به درگاه USB-C، امکان اتصال از هردو جهت وجود دارد. همچنین، این استاندارد امکان انتقال توان الکتریکی تا ۱۰۰ وات را فراهم می‌کند. امکان انتقال اطلاعات با حداکثر سرعت ۱۰ گیگابیت‌ بر ثانیه و پشتیبانی از ویدئوی ۴K از دیگر ویژگی‌های این استاندارد است؛ البته برای انتقال صدا به‌همراه ویدئوهای ۴K، به تبدیل‌کننده‌های مناسب، جهت دستیابی به خروجی صوتی مناسب نیاز خواهید داشت.

حال به فناوری تاندربولت می‌پردازیم. این فناوری ارتباطی با همکاری اینتل و اپل توسعه‌یافته است و می‌توان آن را حاصل ترکیب فناوری‌های مختلف نظیر استاندارد PCI Express، درگاه DisplayPort و فناوری‌های انتقال الکتریسیته‌ی مستقیم به‌شمار آورد. ترکیب فناوری‌های مختلف در قالب تاندربولت باعث می‌شود تا این استاندارد یکی از بهترین استانداردهای ارتباطی باشد. در حال حاضر نسخه‌های مختلفی از استاندارد تاندربولت ارائه‌ شده‌اند که سریع‌ترین نسخه، نسخه‌ی سوم است. همان‌طور که انتظار می‌رود، درگاه‌های مبتنی بر استاندارد تاندربولت به‌وفور در محصولات اپل تعبیه می‌شوند؛ هرچند که دیگر تولیدکنندگان نیز از این فناوری در محصولات خود استفاده می‌کنند.

حال به بخش ظاهرا پیچیده‌ی ماجرا می‌رسیم. دو فناوری تاندربولت و USB برای سال‌ها از یکدیگر مجزا بودند و در دستگا‌ه‌های مختلفی استفاده می‌شدند و کاربران متفاوتی را هدف قرار می‌دادند. با گذر زمان، این دو فناوری به یکدیگر نزدیک‌تر شده‌اند.

زمانی‌که درگاه USB-C ارائه‌شد، تاندربولت ۳ هم به‌عنوان یکی از استانداردهای ارتباطی معرفی‌شد که صرفا از درگاه فیزیکی USB-C استفاده می‌کرد. بنابراین، تولیدکنندگانی که درگاه USB-C را در محصولات خود تعبیه می‌کنند، می‌توانند این درگاه را به استاندارد تاندربولت ۳ تجهیز کنند تا کاربران از طریق همان درگاه USB-C از مزایای تاندربولت ۳ استفاده کنند.

 

مزایای استاندارد تاندربولت ۳

شاید از خود بپرسیم که یک درگاه USB-C با استاندارد تاندربولت ۳، چه برتری‌هایی بر یک درگاه USB-C بدون این استاندارد دارد؟ در ادامه فهرستی از ویژگی‌های کلیدی تاندربولت ۳ ارائه‌شده‌اند:

سرعت انتقال اطلاعات ۴۰ گیگابیت برثانیه که به‌مراتب بالاتر از استاندارد پایه‌ی USB-C است

پشتیبانی هم‌زمان از دو نمایشگر ۴K یا یک نمایشگر ۵K با انتقال تصویر و صوت به‌صورت هم‌زمان

پشتیبانی پایه از انتقال صوت

نیاز به استفاده از کابل‌های ویژه در صورت افزایش طول کابل (با افزایش طول کابل، سرعت انتقال داده کاهش می‌یابد.)

ارتباط سریال چند دستگاهِ متصل به یک رایانه

سازگاری با تمام دستگاه‌های منطبق بر استانداردهای تاندربولت ۳ و USB

 

آیا ممکن است یک درگاه USB-C از تاندربولت ۳ پشتیبانی نکند

پاسخ این سؤال مثبت است؛ در واقع بسیاری از درگاه‌های USB-C از استاندارد تاندربولت ۳ پشتیبانی نمی‌کنند و صرفا از استاندارد USB 3.1 (نسل اول یا دوم) پشتیبانی می‌کنند. به‌همین دلیل، تولیدکنندگانی که درگاه USB-C را با استاندارد تاندربولت ۳ ارائه می‌کنند، باید این مسئله را به‌وضوح به کاربران اعلام کنند. برخی دستگاه‌ها نیز براساس ابزارهایی که به یک درگاه متصل می‌شوند، از ارتباط USB 3.1 یا تاندربولت ۳ استفاده می‌کنند.

اما توجه داشته باشید که خلاف مسئله‌ی فوق امکان‌پذیر نیست؛ به‌عبارتی، یک درگاه با استاندارد ارتباطی تاندربولت ۳ الزاما از درگاه فیزیکی USB-C استفاده می‌کنند. به‌زبان ساده‌تر، هیچ درگاه فیزیکی دیگری وجود ندارد که از استاندارد تاندربولت ۳ پشتیبانی کند. مسئله‌ی دیگری که حائز اهمیت است، استفاده از کابل‌هایی است که از استاندارد تاندربولت ۳ پشتیبانی می‌کنند؛ چرا که هر کابلی امکان استفاده از استاندارد تاندربولت ۳ را فراهم نمی‌کند.

اگر می‌خواهید بدانید که آیا درگاه USB-C موجود روی دستگاه شما از استاندارد تاندربولت ۳ پشتیبانی می‌کند یا نه، باید نگاهی به درگاه بیندازید، در صورت وجود نشان تاندربولت ۳، درگاه USB-C شما از استاندارد تاندربولت ۳ پشتیبانی می‌کند. البته ممکن است در مواردی این نشان در کنار درگاه USB-C قرار نداشته باشد؛ پس بد نیست نگاهی به مشخصات فنی دستگاه نیز بیندازید.

 

آیا درگاه USB-C با استاندارد تاندربولت ۳، بهتر از درگاه‌های فاقد این استاندارد است؟

درگاه USB-C به‌ خودی خود به‌ هیچ‌ عنوان درگاه بدی نیست و نسبت به نسل‌های قبلی به‌ مراتب سریع‌تر و کاربردی‌تر است؛ علاوه‌ بر این، این درگاه از ویژگی شارژ ابزارهای مختلف نیز پشتیبانی می‌کند. اگر نیازی به ویژگی‌های ارائه‌شده با استاندارد تاندربولت ۳ ندارید، عدم پشتیبانی درگاه USB-C رایانه شما از این استاندارد چندان مسئله‌ی مهمی نخواهد بود. اما اگر بخواهیم درگاه‌های USB-C عادی را با درگاه‌های USB-C با استاندارد تاندربولت ۳ مقایسه کنیم،‌ درگاه مجهز به تاندربولت ۳ برنده‌ی ماجرا خواهد بود.

البته به‌زودی شاهد معرفی استاندارد USB4 خواهیم بود، استانداردی فاصله‌ی میان درگاه‌های USB-C عادی و تاندربولت ۳ را کمتر خواهد کرد. ولی در حال حاضر، برتری با تاندربولت ۳ است. اما شاید از خود بپرسیم که چرا تولیدکنندگان همه‌ی دستگاه‌های مجهز به درگاه USB-C را با استاندارد تاندربولت ۳ عرضه نمی‌کنند؟

باید به‌خاطر داشته باشیم که در گذشته USB و تاندربولت دو استاندارد مجزا بودند که به رقابت با یکدیگر می‌پرداختند؛ اما در حال حاضر، این دو در حال یکی شدن هستند. فرایند تلفیق USB و تاندربولت فرایندی ادامه‌دار است و هنوز هم موانعی مانند عدم‌ سازگاری دستگاه‌ها با این استانداردها پیش روی تولیدکنندگان قرار دارد.

در واقع، برای تجهیز درگاه USB-C به استاندارد تاندربولت ۳، تولیدکنندگان باید سخت‌افزار ویژه‌ای را در محصول خود جای دهند و همین مسئله باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود. برخی تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند تا از این هزینه‌ی اضافه پیش‌گیری کنند؛ مسئله‌ای که به‌ویژه در رابطه با محصولاتی با قیمت پایین‌تر بسیار رایج است.

برخی دیگر از تولیدکنندگان، برای کاهش هزینه‌ها تنها یکی از چند درگاه USB-C تعبیه‌شده در محصول خود را به استاندارد تاندربولت ۳ مجهز می‌کنند. البته این کار طراحی و انتقال نیرو به دستگاه را ساده‌تر می‌کند. در نهایت، برای استفاده از تاندربولت ۳، باید از تراشه‌های ساخت اینتل استفاده شود، چیزی که برای برخی دستگاه‌ها امکان‌پذیر نیست.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها