گوگل کروم

افزونه جدید کروم کاربر را به‌صورت مستقیم به بخش مدنظر از متن، هدایت می‌کند

کروم قابلیتی برای دسته‌بندی و تقسیم متن صفحه‌ها دارد که با بهره‌‌گیری از افزونه ‌ی جدید می‌توان به‌صورت مستقیم کاربر را به بخش مدنظر از متن هدایت کرد.

گوگل افزونه‌ی جدیدی به‌نام Link to Text Fragment معرفی کرد که به کاربر امکان می‌دهد تا لینک‌هایی با آدرس‌دهی مستقیم به بخشی از متن یک صفحه‌ی وب تولید کنند. افزونه‌ی جدید، صرف‌نظر از فرمت متن، کاربر را به هدف مدنظر سازنده‌ی لینک هدایت می‌کند.

برای استفاده از افزونه ‌ی جدید گوگل، پس از نصب آن تنها باید بخشی از متن را انتخاب کنید که تصمیم به ساختن لینک برای آن دارید. سپس با کلیک راست کردن روی متن و انتخاب گزینه‌ی Copy Link to Selected Text می‌توانید لینک شخصی‌سازی شده برای هدایت کاربر به متن انتخاب‌شده را تولید کنید. لینک مذکور را می‌توان با افراد دیگر به اشتراک گذاشت که در مرورگرهای متنوع پشتیبانی می‌شود.

 

 

لینک‌های اختصاصی فعلا تنها در کروم و اج پشتیبانی می‌شوند.

افزونه ‌ی جدید کروم با استفاده از قابلیت جدیدی توسعه یافت که به‌نام Text Fragments در کرومیوم ارائه شد. قابلیت مذکور با اضافه کردن یک علامت # به آدرس URL، اطلاعات لینک‌دهی اضافه‌ای را به آن می‌افزاید. همین قابلیت اکنون توسط گوگل استفاده می‌شود و در برخی از نتایج جست‌وجو، با کلیک کردن روی لینک به بخش مدنظر حاوی متن جست‌وجو شده هدایت می‌شوید. به‌هرحال این آدرس‌ها اگر در لینک‌دهی به بخش طولانی از یک متن یا در صفحات وب شلوغ با تکرار متعدد کلمه‌‌ی مشترک استفاده شوند، بلند خواهند بود که با استفاده از افزونه‌ ی جدید می‌توان آن‌ها را بهتر مدیریت کرد.

افزونه کروم

لینک‌هایی که با افزونه‌ی جدید کروم ساخته می‌شوند، با تمامی مرورگرهایی مبتنی بر کرومیوم از نسخه‌ی ۸۰ به بعد سازگار هستند. البته همان‌طور که گفته شد، همه‌ی مرورگرها از لینک‌های اختصاصی پشتیبانی نمی‌کنند و باید کمی منتظر بمانیم تا پشتیبانی به سافاری و فایرفاکس هم اضافه شود. کلیک کردن روی لینک‌های اختصاصی در مرورگرهای مذکور، کاربر را به بالای صفحه‌ی اصلی هدف می‌برد.

بخش‌بندی متن صفحات وب، قابلیتی کاربردی محسوب می‌شود که پیدا کردن یک بخش خاص از اطلاعات را در یک صفحه‌ی وب بلند، آسان می‌کند. به‌عنوان مثال می‌توان با استفاده از آن لینک‌هایی ساخت که در یک مقاله‌ی آموزشی بلند، به یک مرحله‌ی خاص از آموزش هدایت شوند. کاربرد دیگر می‌تواند هدایت کاربر به یکی از المان‌های موجود در یک مقاله‌ی فهرستی باشد.

افزونه‌ی جدید کروم و قابلیت‌های آن، جذاب هستند؛ اما هنوز با کامل شدن فاصله‌ی زیادی دارند. به‌عنوان مثال در برخی آزمایش‌ها با مرورگر اج، لینک به بخش صحیحی از متن هدایت می‌شد، اما متن مدنظر، پررنگ نشده بود. در برخی موارد هم با پیام‌های خطایی مبنی بر کوتاه بودن متن انتخاب‌شده روبه‌رو می‌شوید که حتی باوجود انتخاب کردن یک پاراگراف هم شاید رخ بدهد. به‌هرحال هنوز مشکلات هماهنگی با مرورگرهای دیگر و حتی صفحات وب‌ خاص هم وجود دارد و اهالی مانتین ویو باید بیش از پیش روی توسعه و بهینه‌سازی افزونه کار کنند.

منبع: zoomit.ir

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها