فناوری جدید Sentons از کاربردهای هوش مصنوعی

فناوری جدید Sentons هر سطحی را به رابط کاربری لمسی تبدیل می‌کند

استارتاپی ساکن در سیلیکون‌ ولی، فناوری کاربردی برای تبدیل انواع سطوح به رابط‌ کاربری لمسی توسعه داده است که به‌نام SurfaceWave معرفی شد.

شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی هوشمند در سال‌های اخیر تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا محصولات خود را باریک‌تر و ساده‌تر کنند. در بازاری مشابه، استارتاپی پیش‌گام فعالیت کرده که هدف خود را توسعه‌ی فناوری موسوم به سطوح «تعریف شده توسط نرم‌افزار» بیان می‌کند. آن‌ها از امواج مافوق صوت و هوش مصنوعی استفاده می‌کنند تا هر سطح و ماده‌ای را به سطحی با قابلیت پاسخ به لمس و حسگرهای حرکتی تبدیل کنند. این استارتاپ تلاش می‌کند تا پس از بالغ شدن فناوری، محصول نهایی را به تولیدکننده‌های گوشی و دیگر فعالان سخت‌افزاری ارائه کند؛ محصولی که احتمالا انقلابی در تعامل با دستگاه‌های هوشمند ایجاد خواهد کرد.
استارتاپ Sentons ساکن در سیلیکون‌ولی، فناوری سطوح تعریف‌شده توسط نرم‌افزار را توسعه می‌دهد و آن را SurfaceWave می‌نامد. محصول مورد نظر، یک پردازنده و موتور حسگر حرکتی دارد که در گوشی‌های هوشمند و دیگر سخت‌افزارها قابل استفاده است. سطح نهایی، دکمه‌ها و چرخ‌های مجازی می‌سازد که برای کنترل و ناوبری اپلیکیشن‌ها و قابلیت‌های دیگر دستگاه هدف، کاربرد دارد. پردازنده و موتور حرکتی SurfaceWave برای همه‌ی تولیدکننده‌های موبایل در دسترس خواهد بود.

پیش از عرضه‌ی نهایی محصول، نمونه‌های اولیه برای آزمایش و بررسی تمایل بازار عرضه شدند. سه گوشی هوشمند مبتنی بر فناوری Sentons تولید شد که دو عدد از آن‌ها تنها در آسیا به فروش رفتند. البته مدل و تعداد خریداران گوشی از سوی استارتاپ بیان نشد. یکی دیگر از گوشی‌ها توسط ایسوس و با همکاری تنسنت ساخته شد که در دسته‌بندی Republic of Gamers قرار گرفته و قابلیت Air Triggers آن توسط Sentons توسعه یافته است.

جس لی، مدیرعامل استارتاپ مذکور می‌گوید که ۱۰ تا ۱۲ دستگاه دیگر مبتنی بر فناوری جدید در دست توسعه قرار دارند. او اشاره‌ای به مدل و سازنده‌ی محصولات جدید نداشت و مشخص نیست که آیا کارفرمای قبلی خودش، نمونه‌ای از آن‌ها را خواهد ساخت یا خیر.
Sentons از سال ۲۰۱۱ فعالیت خود را شروع کرد و تا سال جاری حضور خاصی در اخبار و رسانه‌ها نداشت. شرکت امسال اعلام کرد که لی به‌عنوان مدیرعامل، هدایت امور را به دست خواهد گرفت. او ابتدا شرکتی نوآور در حوزه‌ی تصویربرداری به‌نام InVisage داشت که توسط اپل خریداری شد. لی پس از فروش استارتاپ، مدتی را در اپل مشغول به کار بود.
استارتاپ توسعه‌دهنده‌ی SurfaceWave تاکنون ۳۷ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است. سهم عمده‌ای از آن، توسط دو سرمایه‌گذار تأمین شد: شرکت NEA و شرکت چینی-آمریکایی Northen Light Venture Capital. به‌علاوه Khosla هم بخشی از سهام استارتاپ را در اختیار دارد. لی در مصاحبه‌ای می‌گوید که آن‌ها برنامه‌ای جدید برای جذب سرمایه‌ی جدی و بزرگ‌تر در سر دارند. با توجه به همکاری این استارتاپ با ایسوس و تنسنت، شاید بتوان آن‌ها را به‌عنوان سرمایه‌گذارهای احتمالی در دور جدید جذب سرمایه تصور کرد.

 

صدای سکوت

ایده‌ی اصلی Sentons بر مبنای امواج صوتی، خصوصا فراصوت شکل گرفت. سیستم اصلی مبتنی بر یک پردازنده است که پینگ‌‌های را به‌صورت فراصوت منتشر می‌کند. شرکت می‌گوید این پینگ‌ها شبیه به سیگنال‌های ردیاب آوایی هستند که مثلا در زیردریایی‌ها برای ارتباط و مسیریابی استفاده می‌شوند. امواج مذکور برای شناسایی حرکت و نیرو روی سطح یک جسم استفاده می‌شوند. Sentons می‌گوید روش مذکور، پیچیدگی‌هایی بسیار بیشتر از فناوری لمس خازنی دارد که اکنون در گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شود. فناوری کنونی در ترکیب با الگوریتم‌های Sentons می‌توانند علاوه بر لمس، فشار و مقصد تعامل لمسی را هم تشخیص دهند.

پردازنده‌ی این استارتاپ، علاوه بر انتشار پینگ و میزبانی از موتور حرکتی، ار ماژول‌های حسگر نیز در اطراف دستگاه استفاده می‌کند تا تداخل در پینگ‌ها را متوجه شود. سیستم ترکیبی توانایی آموزش‌پذیری دارد و دکمه‌های موقتی یا تغییر مکان لمس کاربر را هم با عملکرد خود تطبیق می‌دهد.

بازی که به‌عنوان کاربرد اصلی گوشی‌های ایسوس سری ROG بیان می‌شود، یکی از حوزه‌های اصلی بهره‌مندی از سطوح تعریف‌شده با نرم‌افزار است. دنیای بازی همیشه به‌دنبال راه‌هایی برای تجربه‌ی عمیق‌تر می‌رود. با افزایش تولید بازی‌های اختصاصی و پورت کردن بازی‌های مشهور به اکوسیستم موبایل، تولیدکننده‌ها و ناشران بازی هم تلاش می‌کنند تا راه‌هایی برای توسعه‌ی اکوسیستم بازی موبایلی ارائه دهند. کارشناسان متعدد، درحال حاضر اکوسیستم بازی‌های موبایلی را محدود می‌دانند که باید با سرعتی بهتر توسعه یابد. فناوری و برنامه‌های توسعه‌ای Sentons را می‌توان متمرکز بر استفاده از تمامی بخش‌های دستگاه، برای انتقال تجربه‌ی حرکت و دیگر تجربه‌های فیزیکی به کاربر دانست.
علاوه بر بازی‌های موبایلی، حوزه‌های دیگر هم به‌عنوان تمرکز استارتاپ مذکور مطرح می‌شوند. به‌عنوان مثال می‌توان به عکاسی و توسعه‌ی ابزار‌های بهینه‌ی دوربین اشاره کرد. کاربردهای دیگری همچون استفاده از فناوری در خودروهای خودران، لباس و حتی سطح بدن انسان هم در این حوزه مطرح هستند. شایان ذکر است، فناوری Sentons توانایی عملکرد روی پوست انسان و حتی عبور از آن را دارد.

لی می‌گوید هر سطحی فرصت بهره‌برداری از فناوری جدید را دارد. او اعتقاد دارد هنوز زمان مناسبی برای بحث پیرامون کاربردهای سلامت و فناوری‌های پزشکی نیست، اما حوزه‌های دیگر همچون گجت‌های پوشیدنی و خودروهای خودران، درحال‌حاضر استقبال خوبی را از سوی کاربران تجربه می‌کنند. از نگاه او، در کابین یک خودرو، مواد و قطعات بسیار مناسبی برای پیاده‌سازی فناوری به چشم می‌خورد. از داشبورد چرمی تا دکمه‌های فلزی، همگی برای لی و تیمش جذاب هستند و ظرفیت تبدیل شدن به رابط‌ لمسی را دارند.
با وجود ظرفیت‌های بالا، نزدیک‌ترین فرصت پیاده‌سازی فناوری برای لی و Sentons، همان صنعت موبایل است. در سال‌های اخیر سرعت فروش گوشی‌های هوشمند کاهش یافته و برای برخی تولیدکننده‌ها سقوط را تجربه کرده است. بخشی از کاهش فروش، به‌خاطر افزایش قیمت گوشی‌های پرچم‌دار به نظر می‌رسد و دلیلی دیگر، افزایش نفوذ گوشی‌های هوشمند در مقیاس جهانی را بیان می‌کند. دراین‌میان، برخی کاربران و کارشناسان، کمبود نوآوری را به‌عنوان دلیل کاهش فروش بیان می‌کنند. بسیاری از گوشی‌های هوشمند جدید، فناوری‌هایی را عرضه نمی‌کنند که کاربر احساس الزام به خرید آن‌ها را داشته باشد. درنتیجه کاربر نیازی به تعویض دستگاه کنونی و خرید گوشی جدید حس نمی‌کند.

برخی بر این باور هستند که اگر فناوری جدید در اختیار همه‌ی تولیدکننده‌ها قرار بگیرد، دیگران تمایل زیادی به استفاده از آن برای حرفه‌ای‌تر کردن محصولات خود نخواهند داشت. درواقع فناوری دیگر به قابلیتی همگانی می‌شود که داشتن آن، مزیت خاصی برای یک برند نخواهد بود. لی در پاسخ به چنین اعتقادی می‌گوید: «بله، قطعا خاص بودن و کمیاب فناوری امتیازهای زیادی خواهد داشت. ما همین رویکرد را در شرکت قبلی داشتیم.» او به شرکت InVisage اشاره می‌کند که تا پیش از خرید توسط اپل، عملکردی تقریبا مخفیانه و به دور از هیاهوی خبری داشت.

لی با وجود امتیاز دادن به کمبود فناوری، نیاز به رویکردی جدید را در فناوری کنونی الزامی می‌داند. او اعتقاد دارد عرضه یا عدم عرضه‌ی عمومی فناوری دیگر مهم نیست. به‌هرحال اخبار و جزئیات منتشر شده‌اند و آن‌ها دیگر باید به‌دنبال فرصت‌های بیشتر برای محصول خود باشند. مدیرعامل Sentons در ادامه می‌گوید عرضه‌ی فناوری برای همه، به توسعه‌ی کاربری آن کمک می‌کند. به‌هرحال او و تیمش رویکرد ارائه‌ی گسترده را در نظر دارند و از ظهور رقبا و تکرار فناوری هم نگران نیستند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها