شبیه‌سازی مایکروسافت روی ARM

مایکروسافت به شبیه‌‌سازی کدهای ۶۴ بیتی روی لپ‌تاپ‌های ARM نزدیک می‌شود

ویندوز ۱۰ مورد استفاده در لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌های ARM تغییراتی  را تجربه خواهد کرد. بر اساس اطلاعات جدید، مایکروسافت در آینده نزدیک امکان اجرای کدهای ۶۴ بیتی را روی این محصولات فراهم می‌کند. در حال حاضر لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌های ARM از شبیه‌سازی WoW برای اجرای کد Win32 روی کامپیوترهای x64 و اجرای کد Win32 روی معماری ARM64 استفاده می‌کنند. در حالت کلی لپ‌تاپ‌های ویندوز ۱۰ مجهز به پردازنده‌های ARM از برنامه‌های ۶۴ بیتی ویندوز پشتیبانی نمی‌کنند.

بنابر اطلاعات جدیدی که توسط حساب توییتری «Longhorn» و بر پایه کامیت گیت هاب مایکروسافت منتشر شده، در آینده امکان شبیه‌سازی کد x64 روی لپ‌تاپ‌های ARM64 فراهم می‌شود. این معماری جدید با نام ARM64EC شناخته می‌شود که برای اجرای x86_64 روی دستگاه‌های ARM64 کاربرد دارد.

این کامیت در مارس ۲۰۲۰ توسط یکی از مهندسان مایکروسافت، «کنی کر» ایجاد شده. نزدیک به یک سال پیش هنوز فعال‌سازی شبیه‌ساز اپلیکیشن‌های x64 روی لپ‌تاپ‌های مجهز به ویندوز ۱۰ و پردازنده‌های ARM کاملا مشخص نبود و مایکروسافت توسعه‌دهندگان را تشویق به کامپایل دوباره برنامه‌های خود به ARM64 می‌کرد.

با امکان اجرای برنامه‌های x64 روی لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌های ARM، این محصولات می‌توانند در بازار با محصولات مجهز به پردازنده‌های اینتل رقابت نزدیک‌تری داشته باشند. شاید این اقدام مایکروسافت باعث شود شاهد تولید پردازنده‌های ARM قدرتمندتری باشیم و همچنین سهم اینتل در این بخش از بازار کاهش پیدا کند.

علاوه بر مایکروسافت که بدنبال افزایش کارایی پردازنده‌های ARM در لپ‌تاپ‌های مجهز به سیستم عامل خود است، اپل نیز قصد دارد میزان استفاده از پردازنده‌های اینتل را کاهش دهد. بر اساس اطلاعات منتشر شده، این شرکت اوایل سال آینده میلادی مک‌بوک را با پردازنده‌های اختصاصی وارد بازار می‌کند.

چیپست‌های سری A اپل در سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی داشته‌اند و می‌توانند برای استفاده در لپ‌تاپ‌ها بهینه‌سازی شوند. با توجه به این موضوع، شاید به مرور شاهد پایان حکمرانی اینتل در بازار پردازنده‌های لپ‌تاپ باشیم.

منبع: digiato.com

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها