پلتفرم رباتیک RB5 کوالکام

پلتفرم رباتیک RB5 کوالکام با پشتیبانی از ۵G و هوش مصنوعی معرفی شد

کوالکام نیز درست مانند رقبایش از جمله اینتل و انویدیا روی رایانش مبتنی بر هوش مصنوعی کار می کند اما ترجیح مدیرانش این بوده که روی حوزه تخصصی خودشان تمرکز داشته باشند: یعنی دستگاه های کوچک تر و شبکه ها ارتباطی. در همین راستا این شرکت آمریکایی چندی پیش از پلتفرم رباتیک RB5 خود با پشتیبانی از ۵G و هوش مصنوعی رونمایی کرد؛ محصولی که دنباله رو چیپست RB3 است و قرار است در طیف وسیعی از ربات ها و پهپادها به کار گرفته شود.

پلتفرم RB3 همچنین به تولید کنندگان کمک می کند که گجت های خودران با قابلیت مسیریابی دقیق محیط های پیرامونی بسازند و در کوتاه های ترین زمان ممکن اطلاعات کلیدی و قابل اطمینانی را در اختیار کاربران قرار دهند.

کیت پلتفرم RB3 مجموعه ای متشکل از سخت افزار، نرم افزار و ابزارهای توسعه است که به تولیدکنندگان امکان می دهد نسل بعدی از ربات ها و پهپادهای کم مصرف و با توان رایانشی بالا را بسازند.

سخت افزار این پلتفرم از یک پردازنده QRB5165 کوالکام، سی پی یو کایرو ۵۸۵ و پردازنده گرافیکی آدرنو ۶۵۰ تشکیل شده است. پلتفرم RB3 در واقع نسخه متفاوتی از اسنپدراگون ۸۶۵ است که برای ربات ها و پهپادها بهینه سازی شده است و توان پردازشی آن برابر با ۱۵ ترا عملیات در هر ثانیه عنوان شده. پشتیبانی از ۴G و ۵G روی تمامی باندها از جمله mmWave از دیگر مشخصه های این پلتفرم محسوب می شود.

از آنجایی که این چیپ برای بینایی کامپیوتری و حوزه رباتیک طراحی شده است میتواند ویدیوهای مختلف تا کیفیت ۸K یا ۴K HDR و تصاویر با رزلوشن تا ۲۰۰ مگاپیکسل را پردازش کند و  امکان تعامل همزمان آن با حداکثر ۷ دوربین فراهم شده است. در مورد نرم افزار هم باید بگوییم که پلتفرم RB3 همراه با کیت توسعه نرم افزاری برای پردازش عصبی، یادگیری ماشینی، تشخیص قابلیت و تشخیص مانع ارائه خواهد شد.

این کیت توسعه دربرگیرنده دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی با امکان دنبال کردن سوژه، تشخیص عمق، زمان پرواز و دیگر ویژگی های کلیدی این روزهاست. کوالکام همچنین سنسورهای دیگری از قبیل حسگرهای مغناطیسی، فشارسنج، دماسنج، فراصوت و بسیاری موارد دیگر را نیز برای آن در نظر گرفته است.

تکنولوژی مورد اشاره قابلیت استفاده در اسباب بازی ها، جارو ربات ها و ماشین های چمن زنی را دارد و میتوان از آن در حوزه های تجاری و صنعتی بهره گرفت. بزرگ ترین مورد مصرف این تراشه اما پهپاد است؛ جایی که بینایی کامپیوتری و ارتباط ۴G/5G اهمیت ویژه ای پیدا می کند.

منبع: digiato.com

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها