کامپیوتر کوانتومی قوی تر از Sycamore گوگل

چین مدعی دستیابی به برتری کوانتومی شد؛ ساخت کامپیوتری قوی‌تر از Sycamore گوگل

یک فیزیکدان چینی مدعی ساخت یک کامپیوتر کوانتومی با عملکرد بسیار بالاتر نسبت به رقبای غربی شده که البته در آینده باید چنین ادعایی مورد تایید قرار بگیرد.

«پن جیانوی»، فیزیکدان دانشگاه «علم و فناوری چین» در تاریخ ۱۵ شهریور در سخنرانی خود در دانشگاه «Westlake» از دستیابی به برتری کوانتومی خبر داد. این فیزیکدان ادعا کرده به همراه تیم خود موفق به ساخت یک کامپیوتر کوانتومی شده که ۱ میلیون برابر سرعت بالاتری نسبت به قدرتمندترین کامپیوتر کوانتومی کنونی یعنی «Sycamore» گوگل دارد.

 

طبق مقاله‌ای که محققان گوگل سال گذشته میلادی منتشر کردند، کامپیوتر کوانتومی Sycamore توانسته محاسباتی که سریعترین کامپیوتر روی زمین برای انجام آن به ۱۰ هزار سال زمان نیاز دارد را در مدت ۲۰۰ ثانیه انجام دهد.

با وجود انتشار چنین گزارش‌هایی، تیم پن درباره آن‌ها ابراز نگرانی کرده چرا که نتایج بدست آمده هنوز مقدماتی هستند و تضمینی برای چنین موضوعی وجود ندارد. پن در بیانیه خود اعلام کرده که عملکرد این کامپیوتر کوانتومی باید مورد تایید قرار بگیرد. با وجود چنین گفته‌ای، جزئیات دقیقی درباره این کامپیوتر و همچنین نحوه عملکرد آن منتشر نشده است.

کامپیوتر کوانتومی از «کیوبیت» یا ذرات زیر اتمی در حالت‌های مختلف کوانتومی برای اجرای تعداد بالای محاسبات به صورت همزمان استفاده می‌کند. دانشمندان بر این باورند که روزی از کامپیوترهای کوانتومی می‌توان برای نفوذ به حساب‌های بانک و اقدامات مشابه استفاده کرد.

تا استفاده عمومی از کامپیوترهای‌کوانتومی چندین دهه فاصله داریم. در حال حاضر اکثر ماشین‌ها تنها قادر به انجام وظایف خاصی هستند و برای شکستن کد مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

کامپیوتر کوانتومی پن نحوه بازگشت نور از محفظه‌ای پر از بلور را شبیه‌سازی می‌کند. زمانی که ذرات نور با کریستال برخورد می‌کنند، به سمت راست یا چپ حرکت کرده و با کریستال دیگری برخورد می‌کنند و این روند ادامه دارد. با افزایش تعداد ذرات نور، این موقعیت بسیار پیچیده می‌شود. پردازش چنین فعالیتی سریعترین کامپیوتر جهان را با مشکل مواجه می‌کند، با این حال در کامپیوترهای‌کوانتومی بسیار ساده‌تر انجام می‌شود.

چالش اصلی برای رایانش‌کوانتومی، نیاز به محیطی فوق العاده سرد و ایزوله شده است. ذرات زیر اتمی شکننده بوده، عمر کمی دارند و همچنین نسبت به کوچکترین تداخل محیطی از خود واکنش نشان می‌دهند.

منبع: digiato.com

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها