کامپیوتر کوانتومی IBM

کامپیوتر کوانتومی ۵۳ کیوبیتی IBM معرفی شد

IBM از جدیدترین محصول خود در بازار رایانش کوانتومی رونمایی کرد که با قدرت ۵۳ کیوبیت فرایندهای پردازشی را انجام می‌دهد.

IBM از یک کامپیوتر کوانتومی جدید به‌همراه مرکز رایانش کوانتومی در نیویورک رونمایی کرد. محصول جدید قدرت پردازشی بیش از دو برابر نسخه‌ی قبلی ارائه می‌کند. IBM کامپیوتر جدید خود را با قدرت پردازشی ۵۳ کیوبیت تولید کرد، در حالی که نسخه‌ی قبلی ۲۰ کیوبیت قدرت پردازشی داشت. افزایش کیوبیت در کامپیوترهای کوانتومی به‌معنای افزایش نمایی و بسیار زیاد کارایی و قدرت آن‌ها خواهد بود. درنتیجه می‌توان ادعا کرد که غول کوانتومی جدید IBM، قدرتی چندین برابر (بسیار بیشتر از دو برابر) نسبت به نسخه‌ی قبلی دارد.

کامپیوتر کوانتومی جدید IBM در میانه‌ی ماه اکتبر به بازار عرضه خواهد شد. این کامپیوتر لقب بزرگ‌ترین و قدرتمندترین کامپیوتر کوانتومی جهان را به خود اختصاص می‌دهد. IBM در محصول جدید علاوه بر افزایش کیوبیت، بهبودهای دیگر همچون طراحی بهینه‌ی پردازنده را هم اعمال کرده است. به‌علاوه قطعات الکترونیکی اختصاصی جدید با حداقل نرخ خطا در کامپیوتر کوانتومی جدید به کار رفته‌اند.

IBM قبلا اعلام کرده بود که علاقه‌ای به افزایش صرف کیوبیت در کامپیوترهای کوانتومی ندارد. به‌همین دلیل آن‌ها مفهوم و فرمولی به‌نام «حجم کوانتوم» مطرح کردند. در فرمول جدید، تعداد کیوبیت در ترکیب با نرخ خطا محاسبه می‌شود. به‌همین دلیل با درنظرگرفتن فرمول آ‌ن‌ها، تعداد بالاتر کیوبیت بدون کاهش نرخ خطا معنای خاصی نخواهد داشت. ازسوی دیگر کامپیوتر کوانتومی با نرخ خطای صفر هم کاربردی نیست. درواقع محصول بهینه باید تعداد کیوبیت بالا و نرخ خطای پایین (و نه صفر) داشته باشد. به‌علاوه هر دو فاکتور نیاز به بهینه‌سازی‌های بسیار زیاد دارند تا در سال‌های آینده بتوان انتظار نتایج کاربردی از کامپیوترهای کوانتومی داشت.

داریو گیل، مدیر تحقیقات IBM در بیانیه‌ای رسمی پیرامون کامپیوتر کوانتومی جدید گفت:

از سال ۲۰۱۶ که اولین کامپیوتر کوانتومی در فضای ابری قرار گرفت، سرعت رشد فناوری به‌صورت جهانی بسیار بالا بوده است. قرار دادن کامپیوترها در فضای ابری نیز با این هدف بود که رایانش کوانتومی از فضاهای بسته و محدود آزمایشگاهی و دسترسی برخی سازمان‌های معدود خارج شود و در دسترس ده‌‌ها هزار کاربر علاقه‌مند قرار بگیرد.

هدف مشترک این جامعه‌ی کاربری، رسیدن به مفهومی به‌نام «برتری کوانتومی» است. این مفهوم یعنی سیستم‌های کوانتومی ساخته شوند که توانایی حل مسائل واقعی روز را داشته باشند؛ مسائلی که با روش‌های کلاسیک کنونی قابل حل نیستند. ما اعتقاد داریم که با ساختن هرچه بیشتر سیستم‌های کوانتومی IBM، می‌توان به هدف مذکور دست یافت.

IBM برای برتری کوانتومی از عبارت «Quantum Advantage» استفاده می‌کند که برابر با عبارت «Quantum Supremacy» گوگل است. هر دو شرکت در تلاش هستند تا کاربردهایی فراتر از کامپیوترهای کلاسیک، برای کامپیوترهای کوانتومی پیدا کنند. درواقع آن‌ها اثبات می‌کنند که حداقل برخی وظایف رایانشی با کامپیوترها کوانتومی (نسبت به قوی‌ترین ابرکامپیوترهای جهان) سریع‌تر انجام می‌شوند.

شرکت IBM ادعا می‌کند که ۸۰ شراکت تجاری، سازمانی و آموزشی در حوزه‌ی رایانش کوانتومی دارد. همین شراکت‌ها، کارایی سیستم‌های کوانتومی شرکت را تاحدودی (حداقل برای مصارف تحقیقاتی)‌ اثبات می‌کنند. درنهایت رقابت بین غول‌های فناوری برای پیش‌گامی در صنعت راسانش کوانتومی با جدیت دنبال می‌شود. دراین‌میان شاید اولین دستاوردهای تجاری و کاربردهای واقعی بتوانند عصر جدیدی در دنیای پردازش شروع کنند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها