کاربردهای هوش مصنوعی

کاربردهای هوش مصنوعی

کاربردهای هوش مصنوعی؛ تعریف و روند پیشرفت:

در اصطلاح عامیانه، واژه هوش مصنوعی زمانی به کار برده می‌شود که یک دستگاه از عملکرد شناختی که طی آن انسان‌ها از اندیشه‌ها و افکار دیگر انسان‌ها بهره می‌گیرند، تقلید کند، عملکرد شناختی همچون، یادگیری و حل مشکلات.

در واقع هوش مصنوعی و یادگیری ماشین را باید کلید حل مشکلات در دنیای فناوری خواند. این روزها هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، یادگیری عمیق و اصطلاحاتی این چنین، در خلال اخبار دنیای فناوری، بسیار به گوش می‌رسند؛ چراکه بسیاری از کمپانی‌های رده بالا و پیشتاز در دنیای فناوری، هوش مصنوعی را قدم بزرگ بعدی برای اضافه کردن قابلیت یادگیری به رایانه‌ها عنوان کرده‌اند.

ابزارهای بسیاری در هوش مصنوعی به کار گرفته شده اند که انواع تحقیق و بهینه سازی ریاضی، منطق، شیوه های مبتنی بر احتمال و اقتصاد را احاطه کرده است.

هوش مصنوعی مدعی است که می توان هوش انسانی را جزء به جزء ترسیم کرده و دستگاهی برای تقلید از آن ساخت.

هوش مصنوعی در سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی کرده و به تدریج در حال تبدیل شدن به یک صنعت بزرگ است. به این ترتیب کامپیوترها و دستگاه‌های دیجیتال در این حوزه به سرعت در حال پیچیده و پیشرفته‌تر شدن هستند. با این حال اما بعضی از باهوش‌ترین مردم جهان عمیقا نگران روزی در آینده نه چندان دور هستند که در آن روبات‌ها می‌توانند رشد کنند و در برابر ما قرار بگیرند، تا جایی که این روند در نهایت تهدیدی برای موجودیت بشر باشد.

تیم برنرزلی  معمار ساختار اصلی و اولیه وب جهانی معتقد است؛ در اختیار گرفتن کنترل جهان توسط هوش مصنوعی می‌تواند کابوس ترسناکی باشد. این پدیده با ایجاد شرکت‌های جدید و نفوذ به ساختار بخش‌ها و شرکت‌های مختلف دیگر می‌تواند تغییرات جدی در دنیای پیرامون ما ایجاد کند.

استفان هاوکینگ نیز به عنوان یکی دیگر از پیشتازان این صنعت مدتی پیش در دانشگاه کمبریج درباره آینده هوش مصنوعی صحبت کرد. آن‌طور که پروفسور هاوکینگ می‌گوید: با سرعتی عجیب به آینده هوش مصنوعی نزدیک می‌شویم.

 او معتقد بود که هوش مصنوعی تله‌ها و دام‌های مخرب مختلفی دارد. آنچه نشان می‌دهد که در تئوری‌ها کامپیوترها توانایی انجام آن را دارند، در واقع نوعی شبیه‌سازی از مغز انسان است. همین روند هم در حال توسعه هوش مصنوعی است. از نظر وی پیش از آنکه به آنجا برسیم که روبات‌ها بخواهند تصمیم بگیرند بشر کلا مازاد است یا نه،  باید فکر کنیم ببینیم خودروی بی‌راننده باید برای حفظ جان سرنشین برنامه‌ریزی شود یا حفظ جان عابر؟

 

کاربردهای هوش مصنوعی:

امنیت داده‌ها:

بدافزارها یکی از مشکلات کاربران و کمپانی‌ها در فضای آنلاین است. تحقیقات انجام شده نشان از این دارد که مدل یادگیری مورد استفاده در هوش مصنوعی قادر است تغییرات ۲ تا ۱۰ درصدی در کد پیاده‌سازی شده را شناسایی کرده و تشخیص دهد که کدام فایل‌ها بدافزار هستند. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که الگوریتم‌های یادگیری ماشین می‌توانند الگوی‌های مربوط به رد و بدل شدن اطلاعات در سرورهای ابری را تحت نظر گرفته و موارد مشکوک را که احتمالا منجر به سوءاستفاده‌های امنیتی خواهند شد، شناسایی کنند.

امنیت در دنیای واقعی:

این روزها گیت‌های امنیتی در تمام مکان‌ها نظیر فرودگاه‌ها یا شماری از گردهمایی‌ها که حساسیت امنیتی وجود دارد، دیده می‌شوند. یادگیری ماشین نشان داده که قادر است روند کنترل امنیتی را تسریع کرده و دقت این فرآیند را افزایش دهد.

مبادلات مالی:

بسیاری از افراد تمایل دارند تا قیمت سهام کمپانی‌ها در روزهای آینده را در صورت حاکم شدن شرایط مشخص، پیش‌بینی کنند. استفاده از یادگیری ماشین در کنار کلان‌ داده، درصدد تحقق این امر است.

سرویس‌های سلامتی و مراقبت‌های بهداشتی:

الگوریتم‌های مبتنی بر یادگیری ماشین می‌توانند اطلاعات بسیار زیادی را پردازش کرده و الگوهای بسیاری را در مقایسه با انسان‌ها از میان داده‌های بسیار استخراج کنند.

بازاریابی:

هراندازه که درک و شناخت شما از کاربرانتان بیشتر باشد، بهتر می‌توانید به آن‌ها سرویس دهید و در نتیجه فروش بهتری را نیز تجربه خواهید کرد. این نگرش را باید بنیان استفاده از یادگیری ماشین و هوش مصنوعی در بازاریابی خواند.

جلوگیری از تقلب:

توانایی یادگیری ماشین در زمینه‌ی شناسایی و جلوگیری از تقلب در سرویس‌های مختلف روز به روز افزایش پیدا می‌کند که این توانایی در حوزه‌های مختلف قابل استفاده است.

سیستم ارائه‌ی پیشنهاد:

سرویس‌هایی نظیر آمازون و نتفلیکس با استفاده از فعالیت‌های کاربران در سرویس‌هایشان، پیشنهاداتی را در اختیار افراد قرار می‌دهند. الگوریتم‌های مبتنی بر یادگیری ماشین با تحلیل و بررسی فعالیت یک کاربر مشخص و مقایسه‌ آن با میلیون‌ها کاربر دیگر، لیستی از پیشنهادات را تهیه می‌کنند که احتمالا کاربر در نوبت بعدی به خرید کالا یا برنامه‌ی پیشنهادی علاقه نشان دهد. این پیشنهادات که برگرفته از سیستم‌های هوشمند هستند، رفته رفته باهوش‌تر شده و می‌توانند درک کنند که شما چه کالاهایی را برای هدیه دادن و چه کالاهایی را برای استفاده‌ شخصی خریداری می‌کنید.

جستجوی آنلاین:

به جرأت می‌توان جستجوی اینترنتی را شناخته شده‌ترین نمونه از کاربرد یادگیری ماشین خواند. الگوریتم هوشمند مبتنی بر یادگیری ماشین قادر است با دریافت اطلاعات، نتایج جستجو را در مقایسه با گذشته بهبود دهد.

تشخیص گفتار:

تشخیص گفتار طبیعی یا Natural language Processing که به اختصار NLP خوانده می‌شود، قابلیت استفاده در کاربردهای مختلف را دارد. با استفاده یادگیری ماشین و تشخیص گفتار طبیعی می‌توان کاربران یا مشتریان را با سرعت بیشتری به سمت اطلاعاتی که مدنظر وی است، هدایت کرد.

خودروهای هوشمند:

IBM اخیرا تحقیقی انجام داده که براساس آن بیش از ۷۴ درصد متخصصان در حوزه‌ خودرو از پیش‌بینی خود برای عرضه‌ تجاری خودروهای هوشمند تا سال ۲۰۲۵ سخن گفته‌اند. یک خودروی هوشمند نه تنها با استفاده از مفهوم اینترنت اشیا قادر است با خودروهای دیگر و تابلوهای کنار جاده ارتباط برقرار کند، بلکه قادر است تا با یادگیری ماشین، عادت‌های کاربر یا به بیان راننده را نیز بشناسد. این عادات شامل دمای داخلی خودرو، تنظیمات سیستم صوتی و وضعیت صندلی است. خودرو قادر است با تکیه بر قابلیت‌های هوشمند تنظیمات را تغییر داده و در صورت بروز مشکل، خود مساله را حل کند.

سازماندهی عکس ها و ویدئوها:

این مورد یکی از نمونه های کاربرد هوش مصنوعی برای کاربران عادی است که شاید خیلی از ما با آن آشنا نباشیم. اگر از گوشی های اندرویدی استفاده می کنید احتمالا با اپلیکیشن اختصاصی گوگل برای مرور تصاویر یعنی Google Photos آشنا هستید. این اپلیکیشن برای سازماندهی و مرتب سازی تصاویر از شبکه های عصبی استفاده می کند.

یافتن فیلم و موسیقی در سبک مورد علاقه:

با وجود عدم دسترسی به سرویس‌هایی مانند اسپاتیفای و نت فلیکس در ایران، بسیاری از کاربران از این دو پلتفرم برای گوش دادن به موسیقی و یا مشاهده و پیدا کردن فیلم‌های سینمایی و سریال استفاده می‌کنند. یکی از قابلیت‌های هر دو پلتفرم مورد اشاره، پیشنهاداتی است که به کاربران ارائه می‌دهند. برای مثال اگر شما طرفدار سبک بلوز در موسیقی باشید و در اسپاتیفای هم به این سبک آهنگ ها گوش کنید، هوش مصنوعی آن علایق شما را تشخیص داده و سعی می‌کند موسیقی‌هایی به شما پیشنهاد کند که در سبک مورد نظرتان باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] نوآوری‌های مرتبط با خانه‌های هوشمند و ربات‌ها و هوش مصنوعی هم جزو پروژه‌های اصلی آزمایشگاه مذکور […]

trackback

[…] از فناوری Sub-6GHz شبکه‌ی ۵G، پشتیبانی از موتور نسل سوم هوش مصنوعی، پشتیبانی از دوربین ۸۰ مگاپیکسلی و پشتیبانی از ضبط […]

trackback

[…] سال ۲۰۱۷ رونمایی شد. این برنامه، ابزارها و مهارت‌های هوش مصنوعی را در پروژه‌هایی متمرکز می‌کند که چالش‌های محیط‌ […]