به‌روز‌رسانی پلتفرم ویندوز مایکروسافت

مایکروسافت به‌روزرسانی‌هایی برای پروژه پلتفرم ویندوز یکپارچه منتشر کرد

پروژه‌ی Project Reunion مایکروسافت با هدف توسعه‌ی پلتفرم ویندوز یکپارچه به‌روزرسانی جدید دریافت کرد و پیش‌نمایش‌هایی هم از WinUI 3 منتشر شد. مایکروسافت تصمیم دارد تا هرچه بیشتر تمرکز خود را روی یکپارچه کردن فضای توسعه‌ی اپلیکیشن ویندوزی معطوف کند و در این مسیر پروژه‌ی Project Reunion را با جدیت پیگیری می‌کند. در هفته‌ی جاری قدم دیگری در مسیر پروژه برداشته شد و پیش‌نمایش دوم WinUI 3 به نمایش در آمد. ردموندی‌ها همچنین تاریخ‌های جدیدی را مرتبط با برنامه‌های پیش‌رو در نقشه‌ی راه پروژه منتشر کردند.

برنامه‌های مایکروسافت برای یکپارچه کردن پلتفرم، روی مفهوم WinUI استوار است. ردموندی‌ها، WinUI را به تعریف ساده پلتفرم رابط کاربری بومی برای ویندوز ۱۰ می‌دانند که برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌های NET. و ++C برای اپلیکیشن‌های ویندوز ۱۰ استفاده می‌شود. WinUI بخشی از لایه‌های اصلی سیستم‌های عامل ویندوز و Xbox OS به شمار می‌آید. همچنین بسیاری از اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌هایی همچون Xamarin, Forms و React Native برای ویندوز، از آن بهره می‌برند.

هدف نهایی، توسعه‌ی پلتفرم یکپارچه‌ی ساخت اپلیکیشن است

توسعه‌ی WinUI فرایندی پویا و ادامه‌دار محسوب می‌شود که یکی از بخش‌های کلیدی Project Reunion است. مایکروسافت چند روز پیش، نسخه‌ی Preview 2 را برای این بخش منتشر کرد. پیش‌نمایش جدید، شامل برطرف کردن تعدادی از باگ‌ها و به‌روزرسانی مستندات می‌شود و همچنین مراحل پیاده‌سازی نیز به‌روز رشدند.

مایکروسافت از زمان رونمایی Universal Windows Platform با چالش بزرگی در سمت توسعه‌دهنده‌ها روبه‌رو بوده است. ردموندی‌ها نتوانستند اکثر توسعه‌دهنده‌ها را به ساختن اپلیکیشن‌های UWP جدید یا به‌روزرسانی اپلیکیشن‌های موجود Win32 با المان‌های UWP راضی کنند. درنهایت آن‌ها با دو پلتفرم اپلیکیشن بومی روبه‌رو شدند که هرکدام، جدا از دیگری به حیات ادامه می‌داد. ازطرفی پشتیبانی بین آن‌ها نیز با هم برابر نبود. تیم توسعه‌ی ویندوز برای رفع چالش همیشه تلاش می‌کند و راهی را در نظر دارد تا همه‌ی توسعه‌دهنده‌ها بتوانند به‌راحتی «اپلیکیشن‌های ویندوز» بسازند که روی بیش از یک میلیارد دستگاه مجهز به ویندوز ۱۰ با کمترین مشکلی کار کند.

نقشه راه WinUI 3

مایکروسافت چند روز پیش اعلام کرد که برنامه‌ی توسعه‌ی WinUI 3 Preview 3 را در دستور کار دارد که قابلیت‌ها و توانایی‌های جدید را در کنار رفع باگ‌های قدیمی، ارائه خواهد کرد. نسخه‌ی جدید، در ماه سپتامبر آماده می‌شود و همزمان با Ignite در دسترس خواهد بود. نسخه‌ی دیگر که در ماه نوامبر عرضه می‌شود (و هنوز نام آن مشخص نیست)، اولین پیش‌نمایش go-live از WinUI 3 خواهد بود. به بیان دیگر، می‌توان از آن نسخه در ساخت اپلیکیشن‌های نهایی استفاده کرد. ردموندی‌ها همچنین تاریخ برنامه‌ی متن‌باز کردن WinUI را هم به ماه نوامبر تغییر دادند. نکته‌ی جالب‌توجه این‌که قرار بود WinUI 3 پیش از پایان ۲۰۲۰ برای عرضه‌ی عمومی آماده شود، اما نقشه‌ی راه جدید، تاریخ عرضه را سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد.

مدیران مایکروسافت پس از رونمایی به‌روزرسانی جدید از برنامه‌ی پلتفرم یکپارچه، در جلسه‌ی پرسش و پاسخی شرکت کردند که جزئیات بیشتری از برنامه‌های پیش‌رو در آن مشخص شد. ردموندی‌‌‌ها تأیید کردند که اکنون تیم‌‌های Windows Presentation Foundation و WinUI در یک گروه با هم همکاری می‌کنند. نکته‌ی مهم‌تر این‌که پشتیبانی ARM64 برای WPF در نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۱ عرضه می‌شود. مدیران مایکروسافت می‌گویند که برنامه‌هایی برای بهبود موتور XAML برای پلتفرم توسعه‌ای یکپارچه‌ی جدید هم در دستور کار قرار دارد. آن‌ها همین برنامه را یکی از دلایل اصلی برای جدا کردن WinUI از هسته‌ی سیستم‌عامل بیان کردند.

برنامه‌ی بلندمدت مایکروسافت برای Project Reunion روی تولید پلتفرم توسعه‌ی اپلیکیشن یکپارچه تمرکز می‌کند که برای هر دو نوع اپلیکیشن Win32 و UWP اجرا می شود. تیم ردموند تصمیم دارد پلتفرمی به توسعه‌دهنده‌ها ارائه کند که آن‌ها بتوانند اپلیکیشن‌های مدرن مبتنی بر خدمات ابری و مستقل را با امکان اجرا روی تمامی کامپیوترهای ویندوزی موجود، توسعه دهند.

اولین بخش‌های مهم از پروژه‌ی Reunion مایکروسافت شامل WinUI 3 و WebView 2 تحت اج/کرومیوم می‌شود. همچنین React Native for Windows، لایه‌های ترکیب و ورودی اپلیکیشن، کتابخانه‌های C++/WinRT و Rust/WinRT و C#/WinRT و MSIX-Core برای توزیع اپلیکیشن هم در نسخه‌های کنونی عرضه شده‌اند.

منبع: zoomit.ir

تکنولوژی شبکه‌های 6G

۵G را فراموش کنید، درباره تکنولوژی شبکه‌های ۶G چه می‌دانیم؟

شاید باورش سخت باشد، اما شبکه‌های مخابراتی ۶G از همین حالا سرتیترهای دنیای تکنولوژی را به خود اختصاص داده‌اند. اما ۶G چیست و چه زمانی می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید؟ در حال حاضر که این مطلب نوشته می‌شود، تکنولوژی ۵G کمابیش از راه رسیده. می‌توانید همین حالا یک اسمارت‌فون ۵G بخرید و در برخی کشورها، از مزایای نسل بعدی ارتباطات اینترنتی موبایل لذت ببرید. اما بدیهی است که تکنولوژی هیچوقت سر جای خود نمی‌ایستد و به این ترتیب، از همین حالا صحبت درباره گام بعدی در اتصالات موبایل آغاز شده: ۶G.

در حال حاضر اطلاعات زیادی می‌توان راجع به شبکه‌های ۶G در سطح اینترنت یافت که البته عمده آن‌ها براساس چند گزارش و تحقیق مختلف به دست آمده‌اند. در این مقاله برخی از کلیات مربوط به تکنولوژی ۶G را مرور کرده و متوجه می‌شویم دقیقا چقدر با تبدیل شدن آن به یک فناوری واقعی فاصله داریم.

 

 

آیا ۶G واقعی است؟

بله. و نه. بله، تکنولوژی ۶G (یا هرچیزی که نام بگیرد) در نهایت جایگزین ۵G خواهد شد، اما ۶G هنوز یک تکنولوژی در حال کار نیست و صرفا در مراحل نخست تحقیق و توسعه به سر می‌برد. شرکت‌های مخابراتی موبایل آنقدر بر ۵G متمرکز شده‌اند که در حال حاضر فرصتی برای کار اساسی با ۶G ندارند. و این رویه در آینده نزدیک نیز دگرگون نخواهد شد.

 

 

چه زمانی ۶G از راه می‌رسد؟

«برای صحبت راجع به ۶G اندکی زود است».

این را ما نمی‌گوییم، این را اریک اکودن، مدیر ارشد تکنولوژی در شرکت اریسکون، طی رویداد MWVC 2019 شانگهای گفت. لازم است دوباره جریان را مرور کنیم، در حال حاضر تمام تمرکزها معطوف بر ۵G است. اما اکودن در مصاحبه با نشریه Mobile World Live این را نیز افزود که هیچوقت برای پژوهش روی انقلاب بعدی در صنعت موبایل زود نیست.

اما اگر تحقیقات تازه آغاز شده، ۶G چه زمانی شروع به کار خواهد کرد؟ اکودن در ادامه صحبت‌هایش گفت که حودا یک دهه با از راه رسیدن ۶G فاصله داریم. این پیش‌بینی توسط رن ژنگ‌فی، موسس هواوی و شرکت NTTDoCoMo ژاپن هم تکرار شده است.

NTTDoCoMo در اوراق سفید خودش راجع به ۶G که طی ژانویه ۲۰۲۰ منتشر شدند، با تصویرسازی‌هایی نشان داده که تکنولوژی اتصالات موبایل چطور در روندی باثبات به تکامل رسیده و ۴G ،۳G و ۵G به ترتیب در اوایل دهه ۲۰۰۰، دهه ۲۰۱۰ و دهه ۲۰۲۰ از راه رسیده‌اند. به همین ترتیب، منطقی است که در دهه ۲۰۳۰ منتظر ۶G باشیم.

 

 

۶G چقدر سریع خواهد بود؟

هنوز نمی‌دانیم ۶G به چه بیشینه سرعتی دست خواهد یافت. تعیین استانداردهای نهایی اتصالات ۶G احتمالا به اتحادیه بین‌المللی مخابرات (یا به اختصار ITU) سپرده شود. ITU تعیین استانداردهای ۵G (که از آن تحت عنوان IMT-2020 یاد می‌شود) را نیز برعهده داشته و از سال ۲۰۱۲ مشغول کار روی آن بوده.

این باعث نشده که متخصصین از گمانه‌زنی راجع به سرعت ۶G دست بکشند. یکی از برجسته‌ترین نقل قول‌ها راجع به ۶G که دائما تکرار می‌شود، به دکتر مهیار شیروانی مقدم در دانشگاه سیدنی تعلق دارد که می‌گوید ۶G می‌تواند سرعت دیوانه‌وار ۱ ترابایت بر ثانیه (یا ۸۰۰۰ گیگابیت بر ثانیه) را ارائه کند.

ITU هنوز مستندات چندانی راجع به ۶G منتشر نکرده است. در ماه مه ۲۰۱۹، IMT به صورت مختصر به صحبت راجع به IMT-2030 پرداخت و چیزی را توصیف کرد که یک شبکه هیبریدی و ارتقایی برای ۵G بود. بنابراین ظاهرا خبری از یک شبکه کاملا جدید نخواهد بود.

 

 

۶G برای شما چه معنایی دارد؟

این تکنولوژی قرار است درست مثل ۵G باشد، اما بهتر. سرعت بالاتر، تاخیر کمتر و پهنای‌ باند بیشتر. محققان و دانشمندان می‌گویند ۶G پا را فراتر از شبکه «سیمی» خواهد گذاشت و هر دیوایس نقش آنتنی را ایفا می‌کند که از شبکه‌ای ازدحام‌زدایی شده بهره می‌برد و دیگر خبری از شبکه‌های تحت کنترل یک اپراتور مخابراتی واحد نخواهد بود. اگر قرار باشد با ۵G همه‌چیز را به یکدیگر متصل کنیم، ۶G قرار است همان دیوایس‌های متصل را آزاد کند، چرا که سرعت دیتای بالاتر و تاخیر کمتر باعث می‌شود ارتباط دستگاه به دستگاه به شکلی آنی برقرار شود.

اگرچه تکنولوژی‌هایی که انتظار ظهور آن‌ها بعد از ۵G را داریم -مانند اتومبیل‌های خودران و پهپادها و شهرهای هوشمند- با ۶G بهبود هرچه بیشتر می‌یابند، اما تکنولوژی نسل بعد می‌تواند سناریوهایی علمی-تخیلی مانند ادغام ذهن‌مان با کامپیوترها و بهبود چشمگیر سیستم‌های کنترل لمسی را نیز امکان‌پذیر کند. NTT DoCoMo راجع به ۶G می‌گوید که این تکنولوژی «پشتیبانی بلادرنگ از تفکرات انسانی و اعمال را از طریق دیوایس‌های پوشیدنی و مایکرو دیوایس‌هایی که روی بدن انسان قرار می‌گیرند در محیط سایبری امکان‌پذیر خواهد کرد».

گزارش‌هایی که به نظر بیشتر به قلمروی داستان‌های علمی-تخیلی تنه می‌زنند، حالا پشتوانه‌های علمی داشته و می‌گویند سرعت ۱۰۰ گیگابیت بر ثانیه می‌تواند رابط کاربری حسگرها را به نقاطی برساند که احساسی کاملا شبیه به دنیای واقعی داشته باشند، به احتمال زیاد هم از طریق عینک‌ها و لنزهای چشمی هوشمند. با این تکنولوژی می‌توان مصرف اندک انرژی را به کمک شارژ بی‌سیم رقم زد و از سوی دیگر، پوشش شبکه ممکن است تا میانه اقیانوس‌ها و حتی فضا را در بر بگیرد.

 

 

چه کسی روی تکنولوژی ۶G کار می‌کند؟

درست مانند ۵G، اکثر کمپانی‌های بزرگ و دولت‌ها روی پروژه‌های ۶G کار خواهند کرد و برخی از آن‌ها از همین حالا برنامه‌هایشان را به اشتراک گذاشته‌اند. ژاپن همین اواخر پروژه ۶G جدیدی را آغاز کرد و در کنفرانس خبری ژانویه ۲۰۲۰ نیز گفت قصد دارد مدیریت تلاش‌ها برای استانداردسازی و از پیش روی برداشتن موانع را برعهده بگیرد. گزارش NTTDoCoMo تاکنون هیجان‌انگیزترین چشم‌انداز را از آنچه ۶G می‌تواند امکان‌پذیر کند ترسیم نموده.

در ماه نوامبر ۲۰۱۹ نیز کشور چین از تشکیل تیم محققانی خبر داد که متعهد به کار روی ۶G شده‌اند. در فنلاند نیز برنامه تحقیقاتی ۶G Flagship با حمایت نوکیا، دانشگاه اولو و چند بدنه تجاری و مخابراتی دیگر دنبال می‌شود. در سال ۲۰۱۹، این کشور میزبان رویداد تجاری ۶G Summit بود و یک رویداد دیگر هم در راه است تا استانداردها و دیگر موضوعات مربوط به ۶G مورد بحث قرار بگیرند.

کار همین‌جا به پایان نمی‌رسد. هم سامسونگ و هم ال‌ جی مراکزی تحقیقاتی برای ۶G در کره جنوبی تاسیس کرده‌اند و SK Telecom، نوکیا و اریکسون به صورت مشترک روی یک پروژه تحقیقاتی ۶G کار می‌کنند. هواوی هم در مرکز تحقیقاتی خود در کانادا تحقیق روی ۶G را آغاز کرده و موسس شرکت در مصاحبه با CNBC گفت که «ما به صورت موازی روی ۵G و ۶G کار می‌کنیم، بنابراین می‌توان گفت که ۶G را از مدت‌ها پیش استارت زده‌ایم.»

در آمریکا، دونالد ترامپ، رییس جمهور این کشور طی ماه فوریه ۲۰۱۹، در توییتر خواستار «تکنولوژی ۵G و حتی ۶G در زودترین زمان ممکن» شد.

در حال حاضر، ۵G تازه دارد به یک فناوری جالب تبدیل می‌شود و حداقل ۱۰ سالی باقی مانده تا نخستین شواهد به‌کارگیری شبکه ۶G به چشم بخورد. بنابراین بیایید فعلا منتظر تکنولوژی ۵G باشیم و البته اخبار ۱۰ سال آینده را به دقت دنبال کنیم.

منبع: digiato.com

مکان‌یابی دقیق گوگل مپس

مکان‌یابی دقیق‌تر بوسیله قابلیت Live View AR در گوگل مپس ممکن شد

در مناطق پرجمعیت دنیا با استفاده از GPS و وای فای نمی‌توان موقعیت مکانی را به طور دقیق مشخص کرد. این مساله سبب می‌شود تا مسیریابی در شهر با پای پیاده و یا با خودرو به کار خسته کننده‌ای تبدیل شود. حال به لطف قابلیت واقعیت افزوده جدیدی که به گوگل مپس اضافه شده، کاربران می‌توانند با استفاده از Live View AR موقعیت مکانی و همچنین جهت حرکت خود را با دقت بالاتر پیدا کنند.

قابلیت Live View تقریباً سال گذشته به گوگل مپس اضافه شد. این قابلیت با استفاده از دوربین گوشی و نمایش جهت حرکت به مسیریابی بهتر با توجه به مناطق برجسته شهرها و استفاده از تصاویر Google Street View کمک می‌کند.

حال به کمک قابلیت واقعیت افزوده جدید، کاربر می‌تواند موقعیت مکانی خود را با دقت بالاتر در گوگل مپس تشخیص دهد. موقعیت مکانی با نقطه آبی در این اپ مشخص می‌شود و هر چه زاویه پرتو اطراف آن تنگ تر باشد به معنی شناسایی دقیق تر جهت کاربر است.

برای این کار کافیست روی نقطه آبی ضربه زده تا منوی تمام صفحه باز شود. حال با گزینه جدیدی به نام Calibrate with Live View که زیر Save your parking قرار گرفته روبرو می‌شوید. با ضربه زدن روی این گزینه پس از چند ثانیه موقعیت و جهت کاربر با دقت بالا شناسایی شده و پرتوی آبی جای خود را به فلش می‌دهد.

قابلیت فوق در حال حاضر برای گوشی‌های اندرویدی که از اپلیکیشن‌های ARCore پشتیبانی می‌کنند فعال شده و کاربران iOS فعلاً باید منتظر بمانند.

منبع: digiato.com

کوچکترین ماژول بلوتوث ، تکنولوژی iot LG

ال جی از کوچکترین ماژول بلوتوث دنیا برای دیوایس‌های IoT رونمایی کرد

شرکت LG Innotek که از زیرمجموعه‌های ال جی به شمار می‌رود، از کوچک ترین ماژول بلوتوث دنیا رونمایی کرد. طول و عرض این ماژول به ترتیب برابر با ۶ و ۴ میلیمتر بوده و برای دستگاه‌های اینترنت اشیا (IoT) ساخته شده است.

LG Innotek می‌گوید ماژول بلوتوث جدید این شرکت ۳۰ درصد از ماژول‌های بلوتوث فعلی عملکرد بهتری دارد. این بهبود عملکرد قابل توجه به دلیل بکارگیری فناوری طراحی سیگنال RF انحصاری ال جی بوده است. سازنده با استفاده از این فناوری موفق شده بیش از ۲۰ قطعه شامل چیپ‌های ارتباطی، مقاومت‌ها، القاکننده‌ها و غیره را در فضای بسیار کوچک جای دهد.

به گفته LG Innotek کاهش ابعاد ماژول سبب از بین رفتن تداخل سیگنال هم شده است. به گفته این شرکت حتی با وجود مانع بین گوشی و دیوایس IoT ، در عملکرد ارتباطی میان آن‌ها تداخلی ایجاد نشده و این یعنی کاربران افت سیگنال کمتری را تجربه خواهند کرد.

سازندگان معمولاً آنتن را بیرون از ماژول بلوتوث قرار می‌دهند، اما LG Innotek به لطف فناوری یکپارچه سازی، آنتن را به گونه‌ای طراحی کرده که ماژول را پوشش داده و افزایش پوشش دهی و عملکرد ارتباطی را به ارمغان آورده است.

LG Innotek می‌گوید هدف از ساخت این ماژول صرفاً ارتقای عملکرد گوشی‌ها نبوده و این شرکت قصد دارد بوسیله آن حضور قدرتمندتری در بازار بین المللی ماژول‌های ارتباطی اینترنت اشیا داشته باشد. ال جی به دنبال «سلطه سریع» بر این بازار است و برای دستیابی به این هدف به تبلیغ این چیپ در بازارهای اروپا، ایالات متحده، ژاپن، چین و تایوان اشاره می‌کند.

این ماژول بلوتوث به دلیل ابعاد کوچکتر و استفاده از فناوری کم مصرف، دست سازندگان و تولیدکنندگان را برای استفاده بهینه از فضا باز گذاشته و می‌توان از آن در طیف متنوعی از محصولات مثل لامپ‌های هوشمند، سیستم‌های صوتی خانگی، دیوایس‌های سلامت، اتومبیل‌ها و در کنار ماژول وای فای در لوازم خانگی استفاده کرد.

منبع: digiato.com

اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس

اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس معرفی شد؛ ۱۰ درصد عملکرد بهتر نسبت به مدل پایه

کوالکام از اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس رونمایی کرد. این چیپست موبایل که نسخه بهبود یافته اسنپدراگون ۸۶۵ است، به گفته سازنده ۱۰ درصد عملکرد سریع‌تری در بازی‌ها و برنامه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی دارد.

اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس در سه زمینه نسبت به اسنپدراگون ۸۶۵ بهبود یافته است. سرعت کلاک پردازنده Kryo 585 به حداکثر ۳.۱ گیگاهرتز افزایش یافته که ۱۰ درصد بیشتر از مدل استاندارد است. پردازنده گرافیکی Adreno 650 نیز ۱۰ درصد رندرهای گرافیکی را سریع تر انجام می‌دهد. همچنین حالا به لطف تراشه ارتباطی FastConnect 6900، پشتیبانی از حداکثر سرعت ۳.۶ گیگابیت بر ثانیه برای وای فای امکان پذیر شده است.

تغییرات اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس مشابه تغییراتی است که کوالکام سال گذشته در اسنپدراگون ۸۵۵ پلاس اعمال کرد که به عملکرد بهتر CPU و GPU در بازی‌ها در مقایسه با اسنپدراگون ۸۵۵ منجر شد.

معرفی اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس

برخلاف آنچه انتظار می رفت کوالکام مودم اسنپدراگونX55 را با ۸۶۵ پلاس یکپارچه نکرده و این قطعه همچنان باید به شکل جداگانه در گوشی‌ها استفاده شود که به اشغال فضای بیشتر و تأثیر منفی بر شارژدهی منجر خواهد شد. به نظر می‌رسد کوالکام یکپارچه کردن مودم را در چیپست پرچمدار بعدی یعنی اسنپدراگون۸۷۵ انجام خواهد داد.

اسنپدراگون۸۵۵ پلاس که سال گذشته معرفی شد، عملکرد بهتری در گوشی‌های گیمینگ اندرویدی همانند ایسوس ROG Phone II، نوبیا رد مجیک ۳ و بلک شارک پرو ۲ نشان داد و در گوشی‌های دیگر مثل وان پلاس ۷T پرو نیز به کار رفت.

اسنپدراگون۸۶۵ پلاس نیز با تأکید بر گیمینگ طراحی شده و شرکت‌ها به استفاده از آن در محصولات خود تمایل نشان داده‌اند. ایسوس اعلام کرد که گوشی گیمینگ ROG Phone III به این چیپست مجهز خواهد شد و لنوو نیز از عرضه یکی از محصولات سری Legion با آن خبر داده است.

کوالکام می‌گوید اولین گوشی‌های مجهز به اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس به طور رسمی در سه ماهه سوم سال جاری میلادی معرفی خواهند شد، بنابراین احتمال بکارگیری آن در پرچمدارانی مثل گلکسی نوت ۲۰ که فاصله کمی تا رونمایی از آن‌ها باقی مانده بسیار کم است.

منبع: digiato.com

آمازون و اپل ارزشمندترین برندها

آمازون و اپل ارزشمندترین برندهای دنیا از نگاه Kantar

موسسه Kantar که هر ساله شرکت‌ها را با در نظر گرفتن ارزش بازار آن‌ها و نظرسنجی از بیش از ۳ میلیون نفر از سراسر دنیا ارزشگذاری می‌کند، آمازون را با ارزش برند ۴۱۵.۹ میلیارد دلار به عنوان ارزشمندترین برند دنیا معرفی کرد. اپل با ارزش برند ۳۵۲.۲ میلیارد دلار و مایکروسافت با ارزش برند ۳۲۶.۵ میلیارد دلار، به ترتیب در جایگاه دوم و سوم ارزشمندترین برندهای دنیا قرار گرفته‌اند. صعود مایکروسافت تا حدودی به دلیل افزایش استفاده از نرم افزار «مایکروسافت تیمز» در دوران کرونا اعلام شده است. گوگل با ارزش برند ۳۲۳.۶ میلیارد دلار و ویزا با ارزش برند ۱۸۶.۸ میلیارد دلار نیز به ترتیب در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار گرفته‌اند. موسسه Kantar هر ساله ۱۰۰ برند ارزشمند جهان را در قالب لیست BrandZ معرفی می‌کند.

علی بابا ششمین برند ارزشمند دنیا در لیست BrandZ بوده و ارزش برند آن با افزایش ۱۶ درصدی نسبت به سال گذشته، ۱۵۲.۵ میلیارد دلار ارزشگذاری شده است. اپلیکیشن چینی تیک تاک که کاربران از آن برای اشتراک گذاری ویدیوهای کوتاه استفاده می‌کنند، با ارزش برند ۱۶.۹ میلیارد دلار بالاتر از برندهایی همچون KFC، اوبر و آدیداس قرار گرفته است.

«Elspeth Cheung»، از کارشناسان شرکت BrandZ در مورد موفقیت تیک تاک می‌گوید: «تیک تاک یکی از هیجان انگیزترین و خلاقانه ترین برندهایی است که تاکنون به لیست ۱۰۰ برند برتر ما راه یافته و در دوران کرونا تحول آفرین بوده است.» البته این اپلیکیشن با فاصله زیاد پشت سر اینستاگرام با ارزش برند ۴۱.۵ میلیارد دلار قرار گرفته است.

مجموع ارزش ۱۰۰ برند لیست BrandZ به ۵ تریلیون دلار رسید که نسبت به سال گذشته ۵.۹ درصد افزایش داشته است. موسسه Kantar پس از بررسی بالغ بر ۱۷ هزار برند از ۵۱ کشور دنیا و نظرسنجی اینترنتی و حضوری از مشتریان در بازه یک ساله، لیست ارزشمندترین برندها را تهیه می‌کند.

منبع: digiato.com

توقف فروش تجهیزات و پردازنده های اینتل

اینتل مجبور به توقف فروش تجهیزات و پردازنده به شرکت چینی Inspur شد

فشارهای آمریکا بر شرکت‌های چینی ادامه دارد و در جدیدترین رخداد، اینتل از فروش پردازنده و تجهیزات به شرکت چینی Inspur منع شد.

دولت ایالات متحده، به اینتل دستور داد تا فروش تجهیزات را به یک شرکت عظیم چینی متوقف کند. این شرکت را می‌توان بزرگ‌ترین فعال صنعت سرور دانست که شاید تاکنون نام آن را هم نشنیده باشید. شرکت چینی Inspur اگرچه به اندازه‌ی غول‌هایی همچون دل و HPE بزرگ نیست، اما سومین شرکت بزرگ تولیدکننده‌ی سرور در جهان محسوب می‌شود. ۱۱/۷ درصد از سهم بازار جهانی در فصل سوم سال گذشته، دراختیار این شرکت بود. آن‌ها بزرگ‌ترین عرضه‌کننده‌ی تجهیزات سرور در چین هستند.

اینتل عرضه‌ی محصولات به اینسپر را متوقف کرد، اما می‌گوید که فروش، تا دو هفته‌ی دیگر به روال قبلی باز می‌گردد. یکی از منابع خبری چین در گزارش اخیر خود ادعا کرد که شرکت آمریکایی، به‌صورت موقت فروش و عرضه‌‌ی محصول را متوقف کرد تا طبق قوانین جدید ایالات متحده، تغییراتی جزئی در زنجیره‌ی تأمین ایجاد کند.

اینسپر سومین تولیدکننده‌ی بزرگ سرور در جهان و بزرگ‌ترین تولیدکننده در چین است

پنتاگون هفته‌ی گذشته فهرست جدیدی از شرکت‌های چینی منتشر کرد که نام اینسپر هم در بین آن‌ها دیده می‌شود. پنتاگون ادعا می‌کند ۲۰ شرکت‌ حاضر در این فهرست، با حزب کمونیست چین در ارتباط هستند یا حتی تحت کنترل آن‌ قرار دارند. وزارت دفاع آمریکا باید در سال ۱۹۹۹ نام شرکت‌های مرتبط با ارتش آزادی‌بخش چین را منتشر می‌کرد که فهرست اخیر سال ۲۰۲۰، به‌نوعی شامل همان موارد می‌شود.

 

 

سخنگوی پنتاگون، جاناتان هافمن، در مصاحبه با بلومبرگ در ارتباط با تصمیم اخیر وزارت دفاع گفت: «وقتی جمهوری خلق چین مرزهای مشخص بین بخش‌های خصوصی و نظامی خود را از بین می‌برد، آشنایی و شناخت خریدار و فروشنده‌ی بازار اهمیت پیدا می‌کند. ما اعتقاد داریم که این فهرست برای دولت ایالات متحده ابزار مناسبی محسوب می‌شود. همچنین شرکت‌ها، سرمایه‌گذارها، مؤسسه‌های دانشگاهی و شرکای عملیاتی دیگر هم می‌توانند شراکت و همکاری خود را با شرکت‌های مذکور، اصلاح و مدیریت کنند. فهرست منتشرشده قطعا اصلاح و بزرگ‌تر هم خواهد شد».

سهم بازار Inspur در بازار سرور هوش مصنوعی چین

 

بلومبرگ هفته‌ی گذشته گزارشی پیرامون فهرست جدید وزارت دفاع ایالات متحده منتشر کرد. بسیاری از کارشناسان تصور می‌کردند که فهرست منتشرشده، حکم نمایشی دارد. درواقع آن‌ها اعتقاد داشتند که دولت ایالات متحده، شرکت‌ها را ملزم به قطع فروش تجهیزات به سازمان‌های موجود در فهرست نخواهد کرد. ظاهرا فهرست منتشرشده، نمایشی نیست و فشارهای قابل‌توجهی به شرکت‌ها آمریکایی وارد می‌کند. البته اکنون سؤال ایجاد می‌شود که اینتل چگونه می‌تواند در دوره‌ی زمانی کوتاه، فرایندهای خود را اصلاح کند و فروش تجهیزات به اینسپر را ادامه دهد؟ رخدادی مشابه قبلا برای AMD و شرکت مشترکش در چین یعنی THATIC venture اتفاق افتاده بود که ظاهرا منجر به عدم تمدید و ادامه‌‌ی فعالیت‌ها در آن کشور شد.

چین و ایالات متحده از مدت‌ها پیش درگیری‌های متعددی در ارتباط با شرکت‌های فناوری دارند. هر دو کشور، از قدرت خود برای تأثیرگذاری در شرکت‌های فناوری استفاده می‌کنند و سیاست‌ها، اجازه‌ی خرید تجهیزات از شرکت‌های تولیدکننده و دیگر فشارها را به دولت می‌دهد.

شاید اینتل بتواند با تغییر بخش‌هایی از زنجیره‌ی تأمین خود، فروش تجهیزات و محصولات به اینسپر را ادامه دهد. شاید هم سیاست‌ها به گونه‌ای پیش برود که آن‌ها تنها اجازه‌ی فروش برخی از تراشه‌های خود را به چین داشته باشند. درنهایت دولت ایالات متحده می‌تواند بزرگ‌ترین فروشنده‌ی سرور در چین را وارد فهرست تحریمی کند تا اجازه‌ی خرید برخی از پردازنده ‌ها را نداشته باشد. شاید هم تحریم‌ها به‌گونه‌ای پیش برود که مثلا تنها پردازنده‌ های استاندارد به اینسپر فروخته شوند و اینتل، از فروش FPGA یا شتاب‌دهنده‌‌‌‌های مرتبط با هوش مصنوعی منع شود. درنهایت، راهکارهای احتمالی، ارتباط زیادی به نحوه‌ی سیاست‌‌گذاری و ممنوعیت‌های دولت آمریکا دارد.

منبع: zoomit.ir

گوگل کروم

گوگل با قابلیتی جدید، مصرف باتری کروم را کاهش می‌دهد

گوگل قابلیت جدیدی را به‌صورت آزمایشی در مرورگر کروم قرار داده که استفاده از آن باعث می‌شود عمر باتری لپ‌تاپ بهبود پیدا کند.

گوگل با استفاده از ابزاری خاص قصد دارد به‌شکلی چشم‌گیر میزان مصرف انرژی مرورگر کروم (Google Chrome) را کاهش دهد. گوگل به‌منظور دست‌یابی به این هدف، پردازش تب‌های بازشده در پس‌زمینه را متوقف می‌کند. ظاهرا گوگل قصد دارد تایمر فعال‌سازی جاوااسکریپت را به یک دقیقه برای تب‌هایی که در پس‌زمینه هستند و در آن لحظه از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، کاهش دهد.

درواقع این قابلیت جدید، دفعات فعال‌سازی جاوااسکریپت در صفحات وب پس‌زمینه را به یک بار در هر دقیقه کاهش می‌دهد. قابلیت موردبحث قرار است در نسخه‌ی ویندوز، مک، لینوکس، اندروید و کروم OS قرار داده شود. این رویکرد باعث شده در برخی آزمایش‌های گوگل، عمر باتری لپ‌تاپ به‌میزان ۲۸ درصد (دو ساعت) افزایش پیدا کند.

 

 

اقدام جدید گوگل، اجرای کد جاوااسکریپت تب‌های پس‌زمینه و شرکت‌کردن آن‌ها در کارهای غیر ضروری را محدود می‌کند؛ از بین این کارها می‌توانیم به بررسی احتمال تغییر موقعیت اسکرول، گزارش وضعیت و تحلیل تعامل با بنرهای تبلیغاتی اشاره کنیم.

بهبود مصرف انرژی گوگل کروم

گوگل برای بررسی میزان کاربردی بودن تصمیم جدیدش آزمایش‌های مختلفی طراحی کرد. در یکی از این آزمایش‌ها ۳۶ تب تصادفی در پس‌زمینه باز شدند و تب اصلیِ درحال استفاده، خالی بود. در این شرایط با فعال‌سازی ابزار جدید، عمر باتری لپ‌تاپ ۲۸ درصد بهبود پیدا کرد. سپس گوگل در آزمایش دوم در کنار باز کردن ۳۶ تب تصادفی در پس‌زمینه، در تب اصلی به پخش ویدئویی از یوتیوب پرداخت؛ این آزمایش واقع‌گرایانه‌تر از آزمایش اول است. در آزمایش دوم شاهد بهبود ۱۳ درصدی (۳۶ دقیقه‌ای) عمر باتری نسبت‌به حالت عادی که در آن تایمر فعال‌سازی جاوااسکریپت محدود نمی‌شود،‌ بودیم.

مرورگر سافاری اپل رویکردی مشابه دارد و پردازش تب‌های پس‌زمینه را پس از گذر یک دقیقه محدود می‌کند، با این‌حال گاهی اوقات کاهش این مدت‌زمان باعث بروز مشکل در اپلیکیشن‌های تحت وب می‌شود. گوگل می‌گوید اگر هر تب پس از گذر پنج دقیقه غیرفعال بماند (کاربر از آن استفاده نکند) قابلیت جدید را فعال خواهد کرد.

ظاهرا گوگل قصد دارد به کاربران سازمانی امکان دهد با استفاده از قانونی خاص، به‌مدت یک‌سال درصورت تمایل، اجازه‌ی فعال‌سازی قابلیت جدید را روی کروم ندهند. اگر تایمر جاوااسکریپت به‌مدت بیش از پنج ثانیه به‌تأخیر بیفتد، گوگل پیغامی را روی کنسول DevTools منتشر خواهد کرد. ابزار جدید گوگل هم‌اکنون ازطریق یکی از فلگ‌های کروم ۸۶ درحال آزمایش است؛ با این‌حال هنوز نمی‌دانیم که ازطریق نسخه‌ی پایدار برای کاربران عادی هم منتشر می‌شود یا خیر.

منبع: zoomit.ir

نمایشگر لمسی مک بوک اپل

سنسور لمسی فوق نازک اپل می‌تواند منجر به تولید مک ‌بوک با نمایشگر لمسی شود

در دنیای لپ‌تاپ‌ها محصولات زیادی با صفحه نمایش لمسی وجود دارند، با این حال اپل هنوز مک ‌بوک را با این فناوری وارد بازار نکرده است. اخیرا پتنت جدید اپل با عنوان «سنسور لمسی فوق نازک» به ثبت رسیده که امیدها برای مک بوک لمسی را زنده نگه می‌دارد.

اپل هنوز اعتقادی به نمایشگر لمسی در مک بوک‌ها ندارد و برای کاهش انتقادها تصمیم گرفت این محصولات محبوب را به تاچ بار مجهز کند. به گفته «کریگ فدریگی»، نایب رئیس ارشد بخش مهندسی نرم‌افزار اپل، بلند کردن دست برای لمس صفحه یک کار خسته‌کننده است.

با وجود چنین گفته‌هایی، با گذر زمان اپل نیز در سیاست‌های خود تجدیدنظر می‌کند و امکان عرضه مک ‌بوک با نمایشگر لمسی وجود دارد. بر اساس گزارش MSPoweruser، اخیرا یکی از پتنت‌های جدید اپل مورد تایید قرار گرفته که امکان استفاده از آن در لپ‌تاپ‌های آینده این غول دنیای فناوری وجود دارد.

در دسامبر ۲۰۱۹ اپل پتنت سنسور لمسی فوق نازک را به ثبت رساند و دفتر ثبت اختراع ایالات متحده آمریکا آن را در تاریخ ۵ تیر تایید کرد. همانطور که می‌توان از عنوان این پتنت حدس زد، اپل سنسوری را توسعه داده که بسیار نازک است و می‌تواند منجر به کاهش ضخامت محصولات این برند شود.

در پتنت اپل به دستگاه خاصی اشاره نشده، با این حال این کمپانی می‌تواند آن را در آیفون، آیپد و حتی مک بوک‌ها نیز مورد استفاده قرار دهد. اگر این شرکت روزی مک ‌بوک با نمایشگر لمسی وارد بازار کند، نیازی به افزایش ضخامت آن نخواهد داشت.

 

 

بخشی از توضیحات پتنت جدید اپل به شرح زیر است:

«این فناوری می‌تواند تصویر نوری روی نمایشگر را برای پوشش فاصله شیشه بهبود دهد و همچنین کاهش وزن دستگاه را در پی داشته باشد. در برخی نمونه‌ها می‌توان با جدا کردن مدار انعطاف‌پذیر، ضخامت را کاهش داد.»

در حالی که عرضه مک ‌بوک لمسی با ضخامت کم می‌تواند برای بسیاری از علاقه‌مندان به دنیای فناوری خوشایند باشد، امکان عدم استفاده از پتنت جدید اپل وجود دارد. هیچ تضمینی برای ورود پتنت‌ها به دنیای واقعی وجود ندارد.

منبع: digiato.com

کاربردهای هوش مصنوعی

هوش‌مصنوعی فرایند نقاشی هنرمندان بزرگ را شبیه‌سازی می‌کند

هرچند بشر در ساخت ماشین‌ زمان برای سفر به گذشته ناکام مانده، اما با وجود هوش‌مصنوعی می‌توان شماری از رویدادهای گذشته را شبیه‌سازی کرد.

امروزه فرایند خلق یک اثر هنری قدیمی سوالی بزرگ در ذهن بسیاری از علاقمندان به هنر است، اما متاسفانه تا پیش از این امکان بازگشت به گذشته و دیدن سبک نقاشی از روی دست افرادی نظیر ون‌گوک یا مونت وجود نداشت. حال محققان حوزه‌ی هوش‌ ‌مصنوعی در دانشگاه MIT موفق شده‌اند تا به کمک یادگیری ماشین، سیستمی را طراحی کنند که قادر است فرایند طراحی سوژه‌های مختلف روی بوم را از ابتدا شبیه‌سازی کند. این سیستم که Timecraft نام دارد، قادر است با جزئیات بالایی به شبیه‌سازی فرایند نقاشی پرداخته و حتی جاهایی از بوم را که نقاش با استفاده از قلم مو، خطوطی را اضافه کرده، نمایش دهد. فرایند کار این هوش‌مصنوعی به این گونه است که ابتدا با استفاده از ۲۰۰ ویدیوی تایم‌لپس، فرایند نقاشی دیجیتال و آبرنگ به‌عنوان دیتای آموزشی در اختیارش قرار داده می‌شود. پس از ایجاد یک شبکه‌ی عصبی موسوم به کانولوشنال، فرایند تفکیک و شبیه‌سازی نقاشی هدف به‌صورت برعکس براساس آموزش‌ها آغاز می‌شود.

 

شبیه‌سازی نقاشی هنرمندان بزرگ توسط هوش مصنوعی

هرچند نتایج کار فاصله‌ی زیادی با حالت ایدئال دارد، اما همچنان شاهد نتایج رضایت‌بخشی هستیم. تایم‌کرفت از تست‌های بنچمارک موجود عملکرد بهتری دارد، به‌صورتی که در ۹۰ درصد موارد بسیار بهتر عمل می‌کند. فرایند کار این الگوریتم به اندازه‌ای خوب است که در زمان خلق یک اثر هنری که با استفاده از آن آموزش یافته، بیش از نیمی از افراد را فریب می‌دهد، به‌طوریکه این افراد تصور می‌کنند که نقاشی مدنظر نسخه‌ی اصلی است و توسط هوش‌مصنوعی ایجاد نشده است.

توسعه‌دهندگان این الگوریتم اعلام کرده‌اند که کد آن را در آینده‌ی نزدیک دردسترس عموم قرار می‌دهند تا تمامی افراد قادر باشند خود این فرایند را آزمایش کنند. در کنار بررسی فرایند نقاشی توسط بزرگان این هنر، استفاده از این الگوریتم می‌تواند در حوزه‌ی آموزش نقاشی توسط افراد تازه‌کار نیز مورد استفاده قرار گیرد. هرچند هنوز فاصله‌ی زیادی تا ایجاد یک نقاش دیجیتال چیره‌دست داریم، اما دانشمندان به دستاوردهای خوب دست پیدا کرده‌اند و انتظار می‌رود در آینده نزدیک شاهد ظهور هوش‌مصنوعی با قابلیت خلق آثار هنری ارزنده باشیم.

منبع: zoomit.ir